Algamas on rekordpikk F1 hooaeg

Rein Luik
29.02.2024
Hooaja suurimaks favoriidiks on kindlasti Max Verstappen (keskel), aga Lewis Hamilton (vasakul) ja Charles Leclerc (paremal) soovivad samuti sekkuda tiitliheitlusse. | Getty Images / Red Bull Content Pool

F1 MM-võistlustele antakse stardipauk märtsi algul ning hoolimata Max Verstappeni ja Red Bulli mullusest jõudemonstratsioonist püsib õhus lootus, et eelseisev hooaeg kujuneb tasavägisemaks.

Ennekõike toidavad lootust põnevamale ja tasavägisemale hooajale mõned eelmise aasta teisel poolel nähtud arengud, nagu näiteks McLareni, Ferrari ja Mercedese konkurentsivõime paranemine.

Reeglite stabiilsus

Kuigi tehnilistes reeglites algavaks hooajaks midagi põhjapanevat ei muudetud, on ajalugu näidanud, et reeglite stabiilsus on alati aidanud tiimide vahel tihedamat konkurentsi luua. Ja mitte ainult tipptiimide, vaid ka ülejäänud võistkondade vahel. Juba mullu oli näha, et kvalifikatsioonides ajavahed esimeste ja tagumiste tiimide vahel kahanesid ning tõenäoliselt jätkub selline tendents ka tänavu.

Pealegi kehtivad F1-sarjas karmid piirangud eelarvetele ning autode arendamisele tuuletunnelites ja CFD-simulatsioonides. Ja need viimati mainitud piirangud on seda karmimad, mida edukam on tiim olnud eelmisel hooajal, mis tähendab, et kõige vähem tunde tohib tuuletunnelis oma autot testida Red Bulli võistkond.

Möödunud aastal oli igal sõitjal lubatud kasutada, erinevalt 2022. aastast, hooaja vältel nelja mootorit, energia taaskasutussüsteeme ja turbokompressorit ning seda mootorite töökindluse parandamiseks tehtava arendustöö tõttu. Algselt kaaluti ka tänavuseks hooajaks sama reeglit (kuna etappe on rohkem), aga lõpuks otsustati ikkagi piirduda kolmega. Iga järgneva jõuallika või eelpool mainitud komponentide kasutamine toob kaasa karistuse.

Üks muudatus, mis võib mängida olulist rolli tehti seoses DRS-süsteemi (tagatiiva avamine eelnevalt määratud tsoonides parandamaks võimalusi möödasõitudeks) kasutamisega. Kui seni pidid sõitjad läbima stardi või turvaauto tagant toimuva kordusstardi järel kaks ringi, enne kui oli võimalik DRS aktiveerida, siis uue reegli järgi saab seda teha juba ühe ringi järel.

Tööturg – rahulik, aga tormi ootel

Sõitjate koosseisude poolest on algav hooaeg unikaalne, sest mitte üheski tiimis ei toimunud mingeid muutusi ja nii alustatakse täpselt samade sõitjatega, kellega möödunud hooaeg lõpetati.

Muutunud on aga kahe tiimi nimed. Kuna Alfa Romeo enam Sauberit ei toeta, siis esineb paari aasta pärast Audiga koostööd alustav võistkond Stake F1 Team Kick Sauber nime all. Samuti on saanud endine AlphaTauri oma uue peasponsori järgi uue, aga kummalise nime – Visa Cash App RB Formula One Team.

Väljaspool võistlusi on tööturul oodata tormilist aastat, sest hetkeseisuga on 2025. aastaks kehtivad töölepingud ainult kuuel sõitjal. Esimene ja kõige sensatsioonilisem töökohavahetus 2025. aastaks lõhkes pommuudisena veebruari algul, kui Ferrari teatas, et on järgmiseks aastaks sõlminud lepingu Lewis Hamiltoniga. Algselt pidanuks seitsmekordne maailmameister sõitma Mercedese tiimis ka järgmisel aastal, aga tema leping sisaldas klauslit, mis võimaldas inglasel lahkuda.

Hamiltoni siirdumine 2025. aastal Ferrarisse vallandab sõitjate tööturul paraja tormi, sest esiteks peab hakkama järgmiseks aastaks hakkama uut töökohta otsima Carlos Sainz, ja teiseks jääb vabaks koht Mercedese võistkonnas.

Hetkeseisuga on 2025. aastaks täidetud mõlemad kohad Ferraris, millega hiljaaegu pikendas mitmeks aastaks lepingut Charles Leclerc, ja samuti McLarenis, kus lepinguid pikendasid mõlemad praegused sõitjad Lando Norris ja Oscar Piastri.

Kõige väärtuslikumad ja nõutumad vabad kohad on kindlasti Mercedese ja Red Bulli tiimides. Esimeses jätkab George Russell, aga vabanes Hamiltonist tühjaks jääv iste, teises on järgmiseks aastaks leping taskus vaid Max Verstappenil.

Niisiis on alanud aastal oodata pingsaid läbirääkimisi tagatubades ja nende ümber keerlevate  kuulujuttude virvarri. Aga peamine on siiski see, mis toimub ringradadel.

Rekordiline kalender

F1 MM-võistlused jätkavad kasvamist ja tänavune võistluskalender sisaldab rekordiliselt koguni 24 etappi. Lisaks möödunud aastast tuttavatele etappidele naaseb kalendrisse Hiina GP ja samuti Imola ringrajal sõidetav Emilia Romagna GP, mis mullu jäi ära Itaalias toimunud üleujutuste tõttu. Ja pikk pole kalender mitte ainult etappide arvu poolest, vaid ka ajaliselt. Esimene etapp Bahreinis toimub juba 2. märtsil ja viimane Abu Dhabis alles 8. detsembril.

Nagu eelmisel aastal, nii on ka tänavu kuuel etapil kavas sprindivõistlus, kus jagatakse punkte kaheksale paremale skaalal 8-7-6-5-4-3-2-1. Seoses sprindivõistlust sisaldavate nädalavahetustega tehti FIA F1 komisjoni otsusel algavaks hooajaks esmapilgul väike, aga siiski oluline muudatus.

Varem toimus sellistel etappidel reedeti vabatreening ja seejärel pühapäevase põhivõistluse kvalifikatsioon ning laupäeviti sprindi kvalifikatsioon ja seejärel sprint. Eelseisva hooaja sprinte sisaldavatel etappidel sõidetakse aga reedese vabatreeningu järel sprindikvalifikatsioon ning laupäeval kõigepealt sprindivõistlus ja seejärel põhivõistluse kvalifikatsioon.

Mida taoline muudatus GP nädalavahetuse formaadis annab? Möödunud aastal kehtinud reeglite kohaselt hakkas vabatreeningu järel kehtima autodele nn kinnise pargi (Parc Ferme) reegel, mis tähendas, et autode seadistamine ülejäänud nädalavahetuse jooksul oli keelatud. Seega – kui tiimid avastasid sprindi järel, et pühapäevaseks võistluseks oleks vaja midagi auto juures muuta, siis polnud see enam võimalik.

Uue formaadiga on nüüd võimalik laupäeval pärast sprindivõistlust ja enne põhivõistluse kvalifikatsiooni aga autode kallal tööd teha ning sel ajal enam kinnise pargi reegel ei kehti. Sprindivõistlused on kavas Hiina, Miami, Austria, Austini, Sao Paulo ja Katari etappidel.

Kindlasti tasub hooaja kahe esimese, Bahreini ja Saudi Araabia etappide puhul tähele panna, et põhivõistlused toimuvad juba laupäevadel. Selle põhjuseks on islamimaades 10. märtsil algav ramadaan, mistõttu liigutati Saudi Araabia GP päeva võrra varasemaks ehk pühapäevalt laupäevale. Aga kuna F1 reeglite järgi peab kahe etapi vahel olema vähemalt nädal, siis pidi ka hooaja avaetapi Bahreinis päeva võrra varasemaks liigutama. Nendel kahel etapil toimuvad vabatreeningud juba neljapäeval ja kvalifikatsioon reedel.

Eestikeelsete kommentaaridega F1 näitamisõigused on liikunud Go3 televisiooni. Viaplay kliendid viiakse Go3 üle märtsikuu jooksul ning hiljemalt märtsi lõpus saavad kõik Viaplay tellijad Eesti, Lätis ja Leedus oma Viaplay spordisisu vaadata Go3-s „Extra Sport“ sektsioonis.

F1 MM-võistluste kalender 2024

02.03.   Bahreini GP (Sakhir)

09.03.   Saudi Araabia GP (Jeddah)

24.03.   Austraalia GP (Melbourne)

07.04.   Jaapani GP (Suzuka)

21.04.   Hiina GP (Shanghai)

05.05.   Miami GP (Miami)

19.05.   Emilia Romagna GP (Imola)

26.05.   Monaco GP (Monte Carlo)

09.06.   Kanada GP (Montreal)

23.06.   Hispaania GP (Barcelona)

30.06.   Austria GP (Red Bull Ring)

07.07.   Suurbritannia GP (Silverstone)

21.07.   Ungari GP (Hungaroring)

28.07.   Belgia GP (Spa)

25.08.   Hollandi GP (Zandvoort)

01.09.   Itaalia GP (Monza)

15.09.   Azerbaidžaani GP (Bakuu)

22.09.   Singapuri GP (Singapur)

20.10.   USA GP (Austin)

27.10.   Mehhiko GP (Mexico City)

03.11.   Brasiilia GP (Interlagos)

23.11.   Las Vegase GP (Las Vegas)

01.12.   Katari GP (Lusail)

08.12.   Abu Dhabi GP (Yas Marina)

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid