Ajastu ohver

Tõnu Ojala
01.12.2023
Dominik Kalamus, Renault

Neli aastakümmet tagasi esimese Euroopa mahtuniversaalina ajalugu teinud Renault Espace jõudis oma VI mudelipõlvkonnani – ainult et enam ei ole tegemist mahtuniversaaliga. Aga nagu Soome kolleegid tõdesid, rahustab aeg maha ka kõige suuremad radikaalid.

Espace on üks autoajaloo klassikuid ning Renault´ legendaarsemaid mudeleid – just Espace oli tollase Toyota Previa kõrval sajandivahetuse paiku üks ägedamaid suuri MPV-sid. Või tuleks pigem öelda et „oli“, mitte et „on“? Tuleb halva mängu juures head nägu teha – me elame linnamaasturite ajastul ja midagi pole teha, mahtuniversaalid pole tänapäeval moes.

Uuele Espace´le pole iseenesest miskit ette heita – ainult Espace´ks on teda keeruline pidada. Senised Espace´d on ühel või teisel moel kõik vastuvoolu ujunud ning massist erineda üritanud – enam mitte. Kõikvõimalikke linnamaastureid on meil ju küll ja enam ning kui üks väheseid alles jäänud mahtuniversaale oma juurtest lahti ütleb ning end moevoolul kanda laseb, on ju kahju! Samas on Excel halastamatu ning kui selgub, et MPVde müügist saadav kasu ületab SUVidest paistva potentsiaalse tulu, räägib raha, mitte emotsioon.

Viimaseks „päris“ MPV-ks oli tegelikult Espace´i IV põlvkond, juba 2015. aastal esitletud Espace V tegi suure sammu linnamaasturite suunas ning see, mis siis veel astumata tehti, on nüüd tehtud.

Tehnilises pooles on suuremad Renault´d kolinud sarnaselt Nissani sõsarmudelitele kontserni CMF-CD platvormile, mis tähendab, et sisuliselt on tegemist suuremaks venitatud Renault Australiga. Ja kui Austral on Renault´ vaste Nissan Qashqaile, siis Espace´i puhul võib samal moel tõmmata võrdluse Nissan X-Trailiga.

4,72 m pikkusena – 14 cm vähem kui eelmine põlvkond – on Espace Australist 21 cm pikem ja see lubab sinna ka kolmanda istmerea mahutada. Kas kohti on viis või seitse, jääb siiski autoostja otsustada. Samas on Espace VI oma eelkäijast enam kui 200 kg kergem – umbes 1,6 tonnine tühimass on 7-kohalise auto kohta tõeliselt hea saavutus ja see lubab Renault´l WLTP-standardi kohaseks keskmiseks kütusekuluks välja käia nii väikese numbri nagu 4,7 l/100 km. Oma osa on siin muidugi ka 2 kWh akul, mis kuni 80% linnasõitudest elektri jõul teha peaks lubama.

Erinevalt Australist on Espace´l  jõuallikate valikus vaid üks 200 hj hübriid, kus omavahel kombineeritud 1,2-liitrist kolmesilindrilist bensiinimootorit koos 50 kW elektrimootoriga. Selle süsteemiga on liidetud vormel 1-st tuletatud automaatne mitmerežiimiline käigukast, mis ühendab endas kahte käiku elektri- ja nelja käiku sisepõlemismootoril ning kus erinevaid ülekandevariante olla ei rohkem ega vähem kui 15.

Australilt on üle tõstetud ka tippversioonidel saada olev neljarattaroolimine – autol ilutsev 4Control ei tähenda siin nelikvedu. Seda viimast polevat ka plaanis, küll aga pole kõrvale jäetud pistikhübriidi võimalust. Kui selline Espace peaks reaalsuseks saama, siis vaid viiekohalisena, sest lisaakudel poleks muud kohta kui see, mida III istmerea arvelt näpistada saab.

Ehkki mitte enam mahtuniversaal kerekuju mõttes, ei saa mahutatavusele miskit ette heita, sest istmeid kokku pannes tekib 1818 liitrine kaubaruum. Tõsi, täislastis ehk seitsmekesi sõites jääb sellest järgi vaid 159 liitrit ja lisaks tuleb arvestada, et kolmandas reas istudes tuleb põlved lõua alla tõmmata ning suurem aeg sõidust tegeleda varvastele koha otsimisega. Muidugi ei ole enam juttugi MPVdele omasest istmete sisse-välja liigutamisest, küll aga saab teist istmerida 22 cm ulatuses nihutada, mis tähendab kas lisaruumi III reas või paarisada lisaliitrit pakiruumi.

Kui varem on Espace´d silma paistnud oma originaalse armatuurlaua lahendusega, siis nüüd on unifitseerimine lõplikult ka siia jõudnud – pilt on tuttav kõigile, kes viimase aja Renault´ uudismudelitesse sisse vaadanud on. Samas on elektriliselt Megane E-Techilt ka hübriid-Renault´dele ümber tõstetu mitte ainult hea vaadata vaid ka toimib hästi.

Vedrustus on seadistatud mugavust silmas pidades ning kui miskit ette heita, siis vaid munakiviteedele sattudes 20-tollistest rehvidest autosse kanduvat müra. Tõsi, aeg-ajalt sattus auto ka käiguvahetuste peale liigselt „mõtlema“ – kohati ei sujunud kõigi jõuülekande osistel omavaheline töö kõige sujuvamalt. Väikese bensiinimootori ja elektrimootori ramm käib aga Espace´st kenasti üle ning 100 km/h on spidomeetril vähem kui 9 sekundiga. 

Varustustasemeid on meie oludes kolm, Techno, Esprit Alpine ja Iconic, ning nende kolme hinnanumbriteks vastavalt 40 590, 43 390 ja 45 390 eurot.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid