Veokimehed, kergendage kukrut!

Foto:Tõnu Ojala

Novembrikuise TMi vahel leiab tarbesõidukite lisa ja nii on toimetajaveerg pühendatud sellele teemale. Seda enam, et 1. jaanuarist on selles vallas olulisi muudatusi.

Teemaksud ei üllata kedagi – sageli tuleb piiri ületades teemaksu tasumist tõendav vinjett osta või iga N kilomeetri järel peatuda, et tõkkepuu avamiseks mingi summa raha maksta. Eesti on seni väheseid riike Euroopa Liidus, kes teemaksu – ei sõidu- ega veoautodelt – nõudnud ei ole. Nüüd olukord muutub ja uuest aastast hakkab Eestiski kehtima teekasutustasu – seda küll mitte sõiduautodele, vaid nii Eesti kui välisriikide üle 3,5 tonnistele veoautodele. Tasu määr sõltub veoauto ja haagise täismassidest, telgede arvust ja veoauto heitgaasiklassist, aga orienteeruvalt mahub päevatasu vahemikku 9-12 eurot, aasta eest korraga tasudes on „käärid“ vahemikus 500-1300 eurot. Tasu on ajapõhine, kilometraaž rolli ei oma.

Kaubanduskoda on varasemalt teinud ettepaneku, et kui veoautode teemaks kehtestada, tuleb saadav tulu teehoidu suunata ja nii plaanitaksegi teekasutustasust laekuv raha transporditaristu hoiuks eraldada. Samas on selliseid sihtotstarbelisi makse ennegi kehtestatud ja hiljem mujal eelarveaukude lappamiseks pruugitud…

Pärast kütuseaktsiisimäärade „korrigeerimist“, mille tulemusena diislikütus on Eestis kallim kui lõunanaabrite juures, ei tangi suured vedajad enam Eestis. Nii on uus maks võimalus Eestit läbivatelt raskeveokitelt midagigi kätte saada.  Samas hakkavad teekasutustasu maksma ka meie oma ettevõtjad, keda see muidugi ei rõõmusta.

Kui majandusministeerium mullu teekasutustasu kehtestamise mõttega välja tuli, räägiti veoautodest täismassiga alates 12 tonnist – maksu ei plaanitud kehtestada väiksematele veokitele, mis nt maapiirkondades kauplusi teenindavad. Paraku võib Euroopa komisjoni hinnangul väiksemad veokid maksustamata jätta vaid erandjuhul – sellist erandjuhtu Brüssel aga ette ei näinud.

Eestlane on kaval ja poleks ime, kui nüüd hakataks võimalusel eelistama väiksemaid veokeid ning sõiduautosid. See tooks teedele rohkem autosid, kasvataks teedevõrgus läbitud kilomeetrite arvu ja keskkonnakahjusid, kuni liiklusõnnetuste arvu suurenemiseni välja – ja see läheb risti sihiga liiklusõnnetuste arvu vähendada… Nii poleks ime, kui aasta-paari pärast tuleb taas juba ei-tea-mitmendat korda tõdeda, et „tahtsime parimat, aga välja kukkus nagu alati.“

 

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *