Väike, aga tubli

Foto:Mihkel Külaots

Uus kahekohaline BMW kiirendab “nullist sajani” umbes 7 sekundiga* ja maksab veidi alla 5000 euro. Kõlab ju päris hästi? G 310 R on suurepärane mootorratas algajatele – kuid mitte ainult.

Seni pole BMW-l algajasõbralikku mootorratast olnud, see Saksa sõidukitootja on tuntud pigem suuremate (GS) ja võimsamate (S 1000 RR) kaherattaliste poolest. Nüüd on BMW valikus mootorratas, mis pole ei liiga suur ega liiga võimas. G 310 R ühesilindriline 313 cm3 mootor arendab 25 kW jagu võimsust ja ratta mass koos täis paagiga on vaid sulgkerge 158,5 kg. Kogenumad tsiklistid ei tohiks end sellest minimalismist siiski heidutada lasta – nii et lugege igaks juhuks lõpuni.

Algajale ideaalne
Värskele mootorratturile võib tavaline 50+ kW ratas liiga äkiline tunduda. Ja 200 kg kaaluv kaherattaline on mõnelegi inimesele asjatult kogukas, et selle üle täit kontrolli omada. BMW G 310 R on selles mõttes igatpidi sõbralik. Tänu madalale istmele ja kergusele on sellega lihtne parklas manööverdada – just nagu lükkaks jalgratast. Ja kui ta ka peaks ümber kukkuma, jõuab igaüks seda probleemideta üles tõsta.
Head meelt valmistab kindlasti seegi, et kontrollihoovastik on pigem pehmem, rahulikum – gaasirulliku keeramine paari kraadi võrra ei pane mootorratast kohe kontrollimatult kiirendama ja pidurihoova õrn puudutamine ei lukustagi esiratast oma raudsesse haardesse. Need reageerivad üsna lineaarselt, kiirenduse või aeglustamise tugevust saab väga hästi ja kontrollitult juhtida. Kõik nupud lenkstangil on ka väga kergesti vajutatavad. See ei tundu just eriti suur lisaväärtus, aga mõnel teisel uuel mootorrattal peab suunatule välja lülitamiseks üsna tugevalt vastavat nuppu mudima, nii et ka siit läheb BMW uudismudelile pluss kirja.
Vaatamata kogu sellele algajasõbralikkusele näeb G 310 R välja stiilne nagu mõni suurem ja kallim mootorratas. Mõõtudelt on see muidugi pigem kompaktne (hea kitsastes oludes!), aga kui mõned teised odavama otsa mootorrattad kipuvad “võrri” meenutama, siis BMW puhul pole disainiosakonnas järeleandmisi tehtud. Ka koostekvaliteet ning väiksemadki detailid, valatud osad ja muu selline näeb hea välja. Kuskilt pole märgatavalt kokku hoitud – nii soodsa ratta puhul on see üllatav.

Mõnus sõita
Väiksema võimsuse tõttu ei saa seda BMW-d väga madalatel pööretel kasutada, kohalt minnes tuleb ikka veidi gaasi anda. Madalate pöörete “puudumise” tõttu on pöörete töövahemik väiksem ning käike tuleb suurematest kaherattalistest veidi agaramalt vahetada. Seda erinevust tunneb pigem aeglases linnaliikluses, kus tuleb palju peatuda ja kohalt liikuma hakata. Ühtlasemas liiklusvoos on tegu igati tavapäraselt käituva mootorrattaga. Ja manuaalne käiguvahetus on nagunii enamusele mootorratturitele püha asi, seetõttu: mida rohkem vahetusi, seda uhkem ju?
Mootori võimekus (või selle tagasihoidlikkus) tuleb esile suurematel kiirustel ühtlaselt maanteel sõites. Pidevalt ühtlastel ja kõrgetel pööretel sõitmine tekitab märgatavalt vibratsiooni ja see ei ole kõige nauditavam pikkade maanteeotsade tegemisel. Kuni 90 km/h ei ole vibratsioon segav faktor, sest selle BMW loomulik elukeskkond asubki linnas, selle läheduses ja muidugi väiksematel, käänulistel kõrvalteedel.
Mootorratta suutlikkus on suhteline asi. Kui kõrvale satub mõni korralikum bike, saab aru, et BMW on märksa tagasihoidlikum tegelane. Kuna aga Eestis ei ole väga palju mootorrattaid (võrreldes autodega), siis on igapäevases liikluses sõites autodega võrreldes tunne palju võimekam kui see paberil tunduda võib.
Algajale pakub G 310 R hea võimaluse rahulikult alustada, õppida tundma mootorratast ja sellega sõitmist. Kui esmane tunnetus ja enesekindlus juba käes, saab pöörete arvu järjest tõsta ja sõitu sportlikumaks timmida. Piiraja paneb käe ette alles veidi pärast 11 000 pööret minutis, ent kuni selleni saab vägagi (suhteliselt) äkilist sõitu teha.
“Kolmesajane” mootor teeb tühikäigul selgelt väikesele mootorile omast podisevat-plagisevat häält, keskmistel ja kõrgematel pööretel näitab südikas mootorratas oma reibast iseloomu ning kostev kõla on jõulisem kui oodata oskaks, isegi nauditav!

Proovisõidul käänulistel kõrvalteedel kulgedes läks vahepeal täitsa meelest, et tegu on 25 kW mootorrattaga – õiges pöördevahemikus teeb mootor oma tööd eeskujulikult, kerge ratas viskub julgelt kurvidesse ning suudab sõitja naeratama panna. Ja pole see G 310 R sugugi vaid lühematele sõitjatele mõeldud – mina oma 186 sentimeetriga tundsin end täitsa hästi.

*ametlikku 0-100 km/h kiirenduse aega pole BMW avaldanud – 7 sekundi väide põhineb YouTube’i videotel.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *