Uuenenud F1 tõotab põnevust

Foto:FIA

Märtsi viimasel nädalavahetusel antakse Austraalias start 2017. aasta F1 MM-võistlustele, mis tänu uutele reeglitele tehnika poolel ja mõnedele muutustele tiimide koosseisudes võib atraktiivseks ja põnevaks kujuneda.

Eelmise hooaja lõppedes üllatas värske maailmameister Nico Rosberg otsusega tõmmata oma sportlaskarjäärile joon alla ja jätta sellega troon lahtiseks. Kahe hooaja vahel oligi kuumimaks teemaks, kellest saab sakslase asendaja Mercedese tiimis ning lõpuks sai selle koha endale Valtteri Bottas. Kindlasti on, et eriti soomlaste ootused on algavaks hooaja kõrgele kruvitud, aga veelgi enam valitseb ootusärevus uute autode sooritusvõime ja jõudude vahekorra osas.

Endisest kiirem F1
Kuna käesolev Tehnikamaailma number läheb trükki enne, kui algavad ametlikud esitlused ja testisõidud Barcelona ringrajal, pole võimalik siinkohal uusi autosid veel pildi peal näidata, küll aga saame demonstreerida graafika abil erinevusi mulluste ja tänavuste autode vahel.
Kindlasti hakkavad uute autode puhul esmalt silma laiemad rehvid, sest esirehvide laius on praeguse 245 millimeetri asemel 305 mm ja tagumistel rehvidel 325 mm asemel 405 mm. Kuna rehvitarnija Pirelli vajas uute rehvide valmistamiseks ka nende testimist, siis leevendati testisõitudele kehtestatud piiranguid ja juba mullu sügisel sai Pirelli uued rehvid paaril erineval rajal ära proovida. Testimiseks kasutati Mercedese, Ferrari ja Red Bulli 2015. aasta autosid, millistel muudetud aerodünaamikaga n-ö simuleeriti järgmise aasta autode surujõudu, et nii rehvidele mõjuvatest jõududest aimu saada.
Lisaks rehvidele kasvab ka kogu auto laius, sealhulgas esitiiva, tagatiiva ja kere laius külgpontoonide juures. Esitiib kasvab koguni 15 cm võrra – seni oli selle maksimaalseks laiuseks 1650 mm, tuleval aastal on lubatud kuni 1800 mm. Tagatiival muudeti lisaks laiusele ka selle lubatud kõrgust. Kui praegustel autodel oli tagatiiva maksimaalseks laiuseks 750 mm ja kõrguseks 950 mm, siis uuest hooajast on need arvud vastavalt 950 mm laiust ja 800 mm kõrgust.
Auto kasvab laiusest ka selle keskosas ehk siis külgpontoonide juures – seni kuni 1400 mm, uuest aastast 1600 mm. Pealtvaatajatele ehk ongi need eelpool antud mõõdud, mis põhiliselt silma hakkavad, aga muudatusi tehti ka auto all ja samuti difuuseri juures. Viimane venitati veidi suuremaks ja see võib aerodünaamiliselt päris olulist rolli mängida.
Kuigi paljud asjatundjad möönavad, et kindlasti saavad uued autod olema atraktiivsema ja agressiivsema välimusega ning kui ringiajad samuti kahanevad planeeritud 3-4 sekundi võrra, siis pakub nende kihutamine publikule ehk tõesti paremat meelelahutust. Siiski kõlab ka kriitilisi hääli, sest mitmete spetsialistide sõnul jäi tegemata üks oluline muudatus ja see on esitiiva lihtsustamine.
Esitiib on tänapäeva F1-autodel keeruline ja väga paljude elementidega. Selle eesmärgiks on suunata õhuvoolu auto alla, ümber rataste ja üle auto, tagamaks võimalikult suur surujõud ning väike õhutakistus. Spetsialistide sõnul on kogu F1-auto aerodünaamikast esitiiva osakaal kuni 70%. Samas rikub see ka kõige enam õhuvoolusid ja tekitab auto taga nn musta õhu ehk selliseid keeriseid, kus taga sõitva auto esitiivale saabuv õhuvool on rikutud ja see enam sedavõrd head surujõudu tekitada ei suuda. Seetõttu ongi tänapäeval möödasõit sedavõrd keeruline – teise auto taga sõit on raskendatud.
Nii ütlevadki kriitikud, et võidusõidu atraktiivsemaks muutmiseks (ehk siis möödasõidu võimaluste suurendamiseks) oleks vaja esitiivalt kõik need lisavidinad kaotada. Sellega väheneks esitiiva mõju, auto taga tekiks vähem keeriseid ja seal oleks järgneval autol ilma surujõudu kaotamata lihtsam püsida. Aga just see esitiiva lihtsustamine jäi 2017. aasta reeglitega muutmata…
Tegelikult ongi juba tänaseks nii mõnedki F1-tiimide konstruktorid avaldanud arvamust, et kuna ühest küljest jääb teise auto taga sõitmine sama keeruliseks ja teisalt lüheneb pidurdusmaa, siis kahanevad võimalused möödasõitudeks veelgi enam. Autod muutuvad kindlasti kiiremaks, aga kas see piirdub ringiaegades vaid 3-4 sekundiga? Kui arvesse võtta ka tiimide panus aerodünaamika uuringutesse, siis kahanevad ringiajad veelgi enam.
Esialgu võib aga mõni tiim uuel aastal üllatada, sest ootamatuid ja tulemusi pakkuvaid ideid sünnib seoses uute reeglite kehtestamisega peaaegu alati. Lisaks on ka mitmeid sõitjad tõdenud, et uute autodega seoses kasvab sõitja roll – autode käitumine muutub ja sellega seoses peavad sõitjad kohanema uute oludega. Üks on kindel – sõitja jaoks muutub sõitmine füüsilisemaks. Eks näis, kellele uued autod sobivad ja kellele mitte.

Bottase suur väljakutse
Nico Rosbergi ootamatu soov oma karjäärile MM-tiitli võitmise järel joon alla tõmmata, jättis Mercedese tiimi raske valiku ette – kas anda vabaks jäänud koht mõnele nende kasvandikest, näiteks Pascal Wehrleinile, või üritada palgata kogemustega sõitja. Üsna kiirelt otsustati, et vaja on siiski sõitjat, kes oleks võimeline heitlema võitudele. Kuna tippsõitjad nagu Fernando Alonso või Sebastian Vettel olid kindlalt seotud vastavalt McLareni ja Ferrariga ning Red Bull oma sõitjatest kumbagi vabaks kindlasti ei annaks, oligi järgmine loogiline valik Valtteri Bottas.
Juba detsembris alanud pikkade läbirääkimiste järel sõlmisid Mercedese F1-tiim ja Valtteri Bottas üheaastase lepingu, millega soomlasest saab Lewis Hamiltoni tiimikaaslane. Pealegi oli tehing ka Williamsi tiimile soodne, sest võistkonnale anti ilmselt hinnaalandust Mercedese mootoritelt, aga samuti oli vastavalt uuele lepingule tõusnud Bottase palk. Lisaks on Mercedese tiimijuht Toto Wolff ka soomlane mänedžer. Nii sündiski palju kõmu pakkunud leping. Williams aga pakkus soomlasest vabaks jäänud kohta oma karjääri eelmise hooaja järel lõpetanud Felipe Massale, sest tiimi teise sõitja kohale oli palgatud debütant Lance Stroll, ja brasiillane nõustuski naasma. Pascal Wehrlein aga sõlmis lepingu Sauberiga.

Saginad tööturul
Lisaks eespool mainitud töökohtade vahetustele oli liikumisi tööturul teisigi. Pensionile läinud 2009. aasta maailmameistri Jenson Buttoni asemel sai Fernando Alonso tiimikaaslaseks McLarenis noor ja andekas Stoffel Vandoorne, kes oma debüüdi tegi tegelikult juba mullu, mil asendas teisel etapil Alonsot. Napilt enne uue hooaja algust 25aastast sünnipäeva tähistav belglane teenis tähelepanu sel ainsal võistlusel saavutatud 10. kohaga. Nüüd aga saame näha, kuidas kõrgelt hinnatud Vandoorne kogenud tiimikaaslasele vastu suudab hakata.
Tähelepanuväärseid liikumisi oli veel, sest mullu väga eduka hooaja teinud Force India võistkonnast lahkus Nico Hülkenberg, kes meelitati Renault’ tiimi. Väärt kohale Force India võistkonnas aga palgati andekas noor prantslane Esteban Ocon, kes oma debüüdi tegi mullu Manori tiimis, millist kahjuks suure tõenäosusega tänavu startimas enam ei näe, sest tiimi haldusfirmale kuulutati välja pankrot. 20aastane Ocon on madalamates sarjades näidanud saavutanud märkimisväärseid tulemusi, sest näiteks 2014. aastal võitis ta F3-sarja meistritiitli ja tšempionipärja sai prantslane kaela ka 2015. aastal, kui oli parim GP3 sarjas. Muuseas, F3 tiitlivõidu aastal jäi samas sarjas kolmandaks Max Verstappen.
Uueks hooajaks jäid töökohata Sauberist lahkunud Felipe Nasr ja Haasi tiimist vallandatud Esteban Gutierrez, kelle asemele palgati Renault’ tiimist lahkunud Kevin Magnussen. Kindlasti ei saa mainimata jätta ka Williamsi tiimi debütanti, kanadalast Lance Strolli. Kuigi noormehe isa on miljardär, kes tõi võistkonna eelarvesse märkimisväärse hulga raha, on Stroll igati seda kohta väärt, sest mullu valitses ta F3 Euroopa meistrivõistlusi ülekaalukalt, võites peaaegu pooled etapid.

Üks etapp vähem
Võrreldes möödunud aastaga on MM-võistlustel kalendris ainult üks muudatus – taas ei suuda rahaasjades kommertsõiguste omanikega kokkuleppele saada Saksamaa kahe kuulsa ringraja, Nürburgringi ja Hockenheimi, omanikud ning seetõttu langes sealne etapp kalendrist välja. Seega on kavas 20 etappi ja hooaeg algab alles märtsi viimasel nädalavahetusel.
Ringradade omanikke on aga palutud mitmete kurvide juures muudatusi teha ja seda just uute ning kiiremate autode tõttu. Mitmete tiimide konstruktorid on juba tõdenud, et nii mõnedki kurvid, kus varem oli vaja gaasipedaali veidi järgi anda, muutuvad parema pidamisega uute autode puhul praktiliselt sirgeteks.

2017. aasta F1 MM-võistluste kalender:
26. märts Austraalia
9. aprill Hiinas
16. aprill Bahrein
30. aprill Venemaa
14. mai Hispaania
28. mai Monaco
11. juuni Kanada
25. juuni Euroopa (Bakuu)
9. juuli Austria
16. juuli Suurbritannia
30. juuli Ungari
27. august Belgia
3. september Itaalia
17. september Singapur
1. oktoober Malaisia
8. oktoober Jaapan
22. oktoober USA
29. oktoober Mehhiko
12. november Brasiilia
26. november Abu Dhabi

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *