Üks suvine fiesta

Foto:Tõnu Ojala

Sportlikud Ford Fiestad oli Eestis teravdatud tähelepanu all aastaid – kerkis ju tänavusest hooajast Toyota palgal olev Ott Tänak rallimaailma absoluutsesse tippu just Fiesta WRC roolis. Ja ehkki tehniliselt ei seo WRC-autosid tavamudelitega mitte just liiga palju, on just autosport üheks põhjuseks, miks autotootjad oma tavaautodest ka sportmudeleid toodavad.

Väikestest sportlikest luukpäradest on Ford Fiesta ST kahtlemata üks kuumimaid nimesid ning nüüdseks on VII põlvkonna Fiesta baasil valmis saanud uus, kolmanda põlvkonna Fiesta ST. Täheühend ST dešifreeritakse Fordi mõistes lahti kui „Sport Technologies“ ning lisaks autos siin-seal ette tulevatele ST-logodele meenutab selle auto väljatöötanud üksust ka lävepakul trooniv kiri Ford Performance.

Tehnoandmete tabelisse pilku visates pole uudiseid esmapilgul ollagi. Võimsus – 147 kW ehk 200 hj – on endine, ent oluline vahe on selles, kuskohast need hobujõud tulevad. Nimelt on Fiesta ST senine 1596 cm3 jõuallikas asendatud väiksema/kergema 1497 cm3 töömahuga bensiinimootoriga ja samal ajal on silindrite arv kukkunud neljalt kolmele.

Kohalt minnes annab kolmesilindriline jõuallikas oma potentsiaalist valjuhäälse möiratusega teada, ent kohe tuleb märkida, et selles osas on veidi „sohki“ tehtud ning oma osa on ka „sound modulator’il“. Aga et võimsust ja momenti jagub ning mootor reageerib kiiresti, unub hetkega, et silindreid vaid kolm on ning maksimaalne pöördemoment 290 Nm-ga piirdub.

ST mootori eripäraks on keskmise silindri summutamisvõimalus, ehk siis ühtlase koormuse puhul (pööretevahemikus 1300-4500 p/min) liigub ST vaid kahe silindri jõul. See lülitus käib märkamatult sekundisajandike jooksul ning ühe silindri „puhkerežiimil“ viibimisest ei teavita ka ükski näidik – nii et siin tuleb uskuda autotootja juttu.

Kuuekäiguline manuaalkäigukast ei mõju küll päris joystik´una, ent kõik toimib hästi, lülitused on täpsed. Käike vahetades pöörded liigselt ei lange ning auto erksus säilib. Fiesta ST on kerge ja liigub reipalt ning eriti muljetavaldav on tema võime suurtel kiirustel kiirendada – nii et ehkki lühike telgede vahe ja jäik vedrustus ei ole lainetavatel maanteedel just parim kombinatsioon, kompenseerib selle auto võime kahe veoki taha toppama jäädes sealt pääsedes need tahavaatetepeeglis mõne hetkega „täpiks sõita“.

Tava-Fiestaga võrreldes on ST veermik 10 mm madalam ning kere seitsmendiku võrra jäigem. Et tegu pole tavalise Fiestaga, reedavad lisaks eridisainiga velgedele ka seal peituvad punaseks värvitud pidurisadulad – ja nad ei ole seal tõesti vaid ilu pärast! Tagavedrustus sisaldab ka Fordi patenteeritud Force vectoring Springs-süsteemi, mis Fordi kinnitusel lubab järsemat keeramist ja suurendab sõidurõõmu – ja seda rõõmu pakub ta kurvilistel teedel omajagu! Vedrustuse jäikus muutub sõltuvalt valitud sõidurežiimist, kere ei kaldu liigselt ka järskudes kurvides ning auto juhtimine on kiire ja täpne.

Sõidurežiime on ST-l kolm – Normal, Sport ja Track ja need mõjutavad mootori ja rooli reageerimiskiirust, stabiilsuskontrolli tööd ning kõrvu kostvat helitausta. Lisavarustusest väärib mainimist selles autoklassis oluline (kui ST-d on plaanis aeg-ajalt ka sihtotstarbeliselt kasutada) Performance-pakett, mis sisaldab muuhulgas lukustatavat esidiferentsiaali, stardiabi ja käiguvahetuse õiget ajastust paremini tabada aitavat signaaltuld.

Juulis Eestit väisanud Fiesta ST käis siin paraku alles “pinda ette” valmistamas ning alaliselt on see auto siinmail oktoobris-novembris. Küll on aga juba praegu teada hinnad – kolmeukselisel ST maksab 25 500, viieukseline 25 800 eurot.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *