Tootjad lahkuvad, aga kuhu…

Foto:VW

Viimasel ajal on teatatud autotootjate poolt mitmest märkimisväärsest lahkumisest erinevatest maailma tipptasemel autospordisarjadest. Aga kas asjalood on ikka sellised nagu nad esmapilgul paistavad?

Suurima sensatsiooni tekitas loomulikult Volkswageni kontserni kuuluvate Volkswageni ja Audi lahkumine MM-sarjadest, kus antud brändid olid möödunud aastatel üliedukalt esinenud ja kamaluga tiitleid saavutanud. Audi on viimase 18 aasta jooksul saavutanud sportautode kestvussõitudes koguni 13 esikohta Le Mans’i 24tunni sõidus ja lisaks veel MM-tiitleid. Volkswageniga on aga viimasel neljal hooajal võidetud autorallis nii sõitjate kui tootjate tiitlid.

Esmalt tulid vaid nädalase vahega avalikkusele teada antud loobumised suure üllatusena ja loomulikult tekitas mõlemas MM-sarjas ühe autotootja lahkumine veidi ärevust. Seejärel noogutasid asjatundjad mõistvalt, et mullu lahvatanud VW Grupi saasteskandaali järel oli kulude kärpimine autospordi arvelt igati arusaadav.

Aga kui järgnenud päevade ja nädalate jooksul hakkas üles keerutatud tolm maha langema, taustalt sahinaid kostma ja auto-autospordimaailma ärksamad asjatundjad veidi ka tootjate poolt esitatud ametlikke teateid analüüsisid, tekkis hoopis uus nägemus võimalikest stsenaariumitest ja eesmärkidest.

Võtame näiteks VW Grupi saasteskandaaliga seotud võimalike miljarditesse ulatuvate trahvide maksmiseks vajalike kärbete teema. Trahvisummade puhul räägitakse 15-30 miljardist eurost. Audi ja Volkswageni vastavalt sportautode- ja ralliprogrammi eelarved kokku olid umbkaudu 150-200 miljonit eurot. Ehk köömes kogu trahvisummast. Ja pealegi – pange tähele – mootorispordiosakondadest ei kavatseta vallandada ühtegi töötajat. Aga tavaliselt mainitakse iga autotootja spordiprogrammi eelarvetest rääkides just tööjõukuludest, kui ühest suurimast kuluartiklist.

Pealegi on spordiprogrammid tavaliselt tihedalt seotud automargi uurimis- ja arendusprogrammidega R&D osakondades. Ja antud juhul tasub märkida, et VW Grupi R&D osakonna eelarve oli 2015. aastal maailma autotootjate suurim – 14,5 miljardit eurot võrreldes näiteks maailma suurima autotootja Toyota vastava osakonna 8,2 miljardi euroga. Ehk ka selle kuluartikliga võrreldes on Audi ja Volkswageni sportautode ja rallitiimi 150 miljonit eurot tilk meres.

Miks siis ikkagi lahkutakse, kui rahaliselt see erilist säästu ei anna ja samas on saavutatud arvukad tiitlid aidanud kujundada mainet ning edendada automüüki? Pilk mõlema brändi lahkumisteatele ja võime märgata teatud sarnasust: mõlemas pressiteates mainitakse elektriautondust peaaegu sarnases sõnastuses, a la „kuna meie tavaautode valikus kasvab aina enam elektriautode osakaal, siis peame rohkem tähelepanu pöörama antud trendile ka meie mootorispordiprogrammides.“

Audi teataski, et panustab edaspidi rohkem juba varemgi koostööd elektrivormelite sarjas tehtud Abti tiimi ja keskendubki edaspidi FIA Formula E-sarjale. Samuti jätkatakse rallikrossi MM-sarjas Audil kihutava Mattias Ekströmi toetamist. Volkswagen aga andis pressiteates selgelt mõista, et Beetle´i rallikrossiauto arendamist jätkatakse. Elektrivormelite sari on mõistetav, aga rallikross?

Ei midagi üllatavat – nimelt on maailma rallikrossis jõudmas paberilt juba peaaegu teostuseni elektriautode rallikrossisari. Seega on nii Audi kui ka Volkswageni autospordiprogrammide üks liin suunatud rallikrossile. Ja võttes arvesse viimastel aastatel aina süvenevaid trende autonduses üleüldse, on selge, miks just elektrivormelid ja elektriajamitega krossiautod, aga mitte sportautod ja ralliautod.

Nagu mitmed Lääne-Euroopas ja Põhja-Ameerikas tehtud uuringud näitavad, on eriti nn Y- ja Z-põlvkondade seas asjade omamise, sealhulgas ka autode omamise trend tugevas languses. Nemad lendavad puhkusele odavlendudega ning kasutavad tööl käimiseks ühistransporti või sõidujagamisteenust. Neid ei huvita, kas Audi suudab ööpäev läbi lagunemata mingil Prantsusmaa ringrajal kihutada või kui kaugele hüppavad Volkswagen Polod kuskil Kesk-Soome kruusateede trampliinidel.

Urbaniseerumine on ülemaailmne nähtus ja eks seepärast kihutavadki FIA Formula E- sarja elektrivormelid vaid linnaradadel ning etapid (vabatreening, kvalifikatsioon, võistlus) toimuvad ühe päeva jooksul. Samuti on elektriautode rallikrossisarja idee algajatel plaanid tuua ka rallikross linnadesse (või vähemalt äärelinnadesse).

Pealegi on mõlemate autospordialade iseloom mõneti sarnane – lühiajaline ja emotsionaalne action, millel keskkonnasõbraliku tulevikutehnoloogia seisukohalt asjakohane sisu. Tuuakse koju kätte ja lisaks ka taskukohane!

Seega pole VW Grupi brändide lahkumine traditsioonilistest sarjadest tõenäoliselt seotud mitte kokkuhoiuga, vaid hoopis pikemaajaliste ja tulevikku suunatud eesmärkidega. Ja ega VW Grupp ainuke omalaadne pole. Citroën küll keskendub hetkel ka rallile, aga samas tõmbub tagasi turismiautode MM-sarjast ja läbi oma DS-brändi on aktiivselt tegev elektrivormelite sarjas. BMW alustas koostööd Andretti elektrivormelite tiimiga. Ja Mercedes, kus ilmselt on juba mõistetud, et pikaajaline valitsemine ühes sarjas kaotab lõpuks reklaamiefekti, liitub elektrivormelite sarjaga kahe aasta pärast. Kas siis näeme selle brändi taandumist F1 sarjast? Väga võimalik.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *