Tipus on tuuline

Foto:Lasse Allard

Rehvide arendustöö tähendab lakkamatut võistlust valmistajate vahel. Selle käigus püütakse leida üha uusi nippe, millega teistest paremaks saada. Tulemustele puhkama jääda ei saa, sest selle, mis oli ühel aastal tipptasemel, võib paari aasta pärast leida viimaste seast. Seda nähti ka tänavuses talverehvide võrdluses.

Põnevaim ja oodatuim uudis tuleva talve rehviturul on Michelini naastrehv, mille tohutust hulgast naastudest liikusid küll jutud, kuid vaid vähesed olid seda enne testi proovida saanud.

Enamasti toimub rehvide arendustöö väikeste sammude kaupa ja kuigi mudeli nimi võib olla uus, ei pruugi sisulised muutused olla nii märgatavad. Michelini puhul on märkamine kindel, sest naastude arv on peaaegu kolmekordistunud. See aga tähendab, et pole lihtsalt naaste juurde pistetud, vaid kogu toode on algusest peale lähtunud uuest kontseptsioonist.
Hankook on aastate jooksul tõusnud vähehaaval Aasia odavmargist päris rehvitesti tippude hulka. Sel korral on muutunud mudeli nimi ja naastude arv, aga muutus pole nii suur kui Michelinil.

Teised mullused tipptegijad Continental, Nokian, Goodyear, Bridgestone ja Pirelli pole selleks aastaks oma tooteid nii põhjalikult uuendanud. Mõnel on küll õnnestunud teha väikesi parandusi, kuigi mudeli nimi ja välimus on endised. Uuenduste tehnilistest üksikasjadest või nende tegemise ajast avalikult ei teatata, kuigi kasutaja seisukohast võiks sel tähtsust olla. Kui tahetakse viimase tehnoloogiaga kaasas käia, siis jääbki üle valida välja võimalikult hilise tootmisajaga rehvid.

Gislaved, Vredestein ja Yokohama on tuntud valmistajad, kes teevad tõsist arendustööd. Talverehvide osas on nende tulemused olnud nii ja naa. Sageli on neil mõni omadus lausa tipptasemel, mõni aga päris õnnetu. Ent sedakaudu valmistajatel vahet tehaksegi. On suhteliselt lihtne valmistada näiteks suurepärase jääpidamisega rehv, kui unustada ära, et oleks vaja pidamist ka märjal asfaldil. Nende omaduste on keeruline ja nõuab tehnilisi oskusi, mida igaühel ei ole.

Odavamaid ja tundmatumaid naastrehve esindavad Cooper ja Nexen. Mõlemad on suured suverehvide valmistajad, kuid nende talvetooteid on siinkandis harva näha olnud.

 

Alternatiiviks lamellrehvid

Lamellide poolel on Nokian ja Continental aastate jooksul juba harjunud esikohti noppima. Mõlemad tõid tänavuseks talveks välja uued tooted, kuigi ka mullustega oleks kahtlemata saanud hea tulemuse – kuid mitte ehk testivõitu. See näitab, kui tähtsaks rehviteste peetakse.

Nii jääb Bridgestone´i, Goodyeari, Hankooki, Michelini ja Pirelli osaks näidata, kuidas mullune mudel kõvemate konkurentide uudistootele vastu saab. No vähemalt mõnel katsel ikka saab, aga on ka valmistajaid, kel tuleks kiiremas korras uuendused ette võtta.

Falken ja Yokohama on tuntud oma sportlike suverehvide ja Kesk-Euroopa jaoks valmistatud talverehvide poolest. Põhjamaiselt tõsine talv nõuab aga teistsuguseid oskusi nii projekteerimise kui materjalide osas. Ülesanne on raske ja ega neilt testivõitu ei oodatudki. Arvestataval tasemel esinemist aga küll.

Linglong on nähtus omaette. See on testides varemgi osalenud, tulemused on olnud vahel paremad ja vahel halvemad, hind on aga tõeliselt soodus. Hiina rehvidelt on läbimurret oodatud juba pikki aastaid. Kuigi arendustöö käib ja kvaliteet paraneb kiiresti, lähevad konkurendid samakiiresti eest ära. Vahe ei tundu vähenevat.

 

Naaste 250 – või 86?

Põhjamaised reeglid annavad valmistajale võimaluse kasutada nii palju naaste kui tundub sobiv olevat. Tingimuseks on vaid see, et rehv peab läbima katse, millega mõõdetakse teepinna kulumist. Kui asfalt kulub alla teatud normi, saab rehv kasutamisloa ja pääseb turule.

Esimesena hakkas naastude arvu suurendama Nokian, mille 190 naastu võttis aastate eest suu lahti nii konkurentidel kui kasutajatel. Nüüdseks on 190 saanud mitme uue mudeli poolt jäljendatud normiks. Michelini uudistoote 250 naastu on kõigi aegade rekord. Saab siis huviga jälgida, kas ka seda hakatakse jäljendama.

Tegelikult pole päris selge, kui palju naaste on mõtet kasutada. Mida rohkem naaste, seda väiksem on iga üksiku naastu mõju ning pidamine võib hoopis väheneda. Naastude lisamine on valmistajale ka kulukas: iga naast maksab, nagu ka selle paigaldamine. Seda on kindlasti tunda Nokiani uudistoote puhul, sest Hakkapeliitta 9 pinnal on kahte tüüpi naastud, ühed hoolitsevad piki-, teised külgpidamise eest.

Kui valmistaja ei taha kulumiskatset teha, siis võib endisaegsel kombel lähtuda lubatud maksimaalsest naastude arvust. Seda teed on läinud ainult Cooper ja naaste ongi ainult 86, kolm korda vähem kui Michelinil.

 

Null naastu

Nagu naastrehvid, nii on arenenud ka lamellrehvid. Isegi üllatavalt palju. Vaid kummisegu ja mustri abiga on parimatele toodetele saadud selline jääpidamine, mis tundub argimõistusele võimatuna. Kehval naastrehvil pole tipptasemel lamellrehvile midagi vastu panna, seda isegi libedal jääl. Hea lamellrehviga saab meie talves väga hästi hakkama.

Teisest küljest: lamellrehviga saab hakkama küll, aga turvalisuse poolest see naastrehvist parem ei ole. Samal tasemel mõnikord küll, aga vahel siiski kehvem. Ainus omadus, millega lamell naaste kindlasti võidab, on rehvimüra. Aga kui lamellrehvide jääpidamine on aastatega paranenud, siis samal ajal on naastrehvid õppinud vaiksemalt veerema.

Igihaljale küsimusele – kas valida naast- või lamellrehvid – on üha raskem vastata ja ega mingit lõplikku tõde ei olegi. Igaüks peab seda omast vaatenurgast kaaluma. Sisuliselt taandub küsimus sellele, kas eelistada turvalisust või mugavust. Mõlemat korraga ei saa, kuid lähedale võib sellele eesmärgile pääseda – kui osta kvaliteetsed rehvid ja need õigeaegselt uute vastu vahetada.

 

Selle aasta talverehvitest näitas veenvalt, et arendustöö tasub ära, sest nii naast- kui lamellrehvide seas võitsid uudistooted. Parimat pidamist, juhitavust ja turvalisust soovijal on põhjust tõsiselt kaaluda just nende uustulnukate ostmist. Teisest küljest saab küll kenasti hakkama ka kvaliteetrehvide mulluste mudelitega. Odavamaid tuleks vältida, eriti kui mudelit pole juba mõnda aega uuendatud.

Tulemused leiad oktoobrikuisest Tehnikamaailmast.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *