Tiitliheitlus täies hoos

Foto:Raivo Remmelgas

Ralli MM-sarjas astus kahe järjestikuse etapivõiduga pika sammu tiitli poole Thierry Neuville, aga kindlasti pole veel oma viimast sõna öelnud Sebastien Ogier ja Ott Tänak.

Heitlus autoralli kõrgeima tiitli nimel on alati olnud pingeline, aga ikka ja jälle võime tõdeda, ükskõik millise spordialaga tegemist on, mida tasavägisem on mõõduvõtmine, seda rohkem esineb eksimusi ja apsakaid, vaidlusi ja karistusi ning ootamatuid tagajärgi.

Võtame kasvõi viimati toimunud Sardiinia ralli, millega MM-sarjas algas hooaja teine poolaeg. Sebastien Ogieri kaardilugeja unustas ajakaardi kohtuniku kätte, Ott Tänak ja Martin Järveoja aga hilinesid viimasesse kontrollpunkti koguni neli minutit. Ja alles hiljaaegu andis FIA teada, et lükkas tagasi M-Sporti apellatsiooni, millega loodeti pöörata tagasi Sebastien Ogierile Mehhiko ralli punktikatsel antud 10sekundiline karistus kunstliku šikaani ebakorrektse läbimise eest. See karistus röövis Ogierilt mitu väärtuslikku punkti.

Sardiinias läks Tänaku ja Järveoja eksimus maksma kaks punkti, sest hilinemise eest saadud ajakaristus kukutas nad kaheksandalt kohalt üheksandaks. Sardiinia ralli oli niigi juba aia taha läinud, kui esimese võistluspäeva lõpus hüppelt ninale maandunud Toyotal selle tulemusena jahutus purunes ja ralli tuli kolmandalt kohalt pooleli jätta.

Muuseas, just enne Sardiinia rallit uuriti Toyota tiimi tehnikadirektori Tom Fowleri käest Ott Tänaku ja Jari-Matti Latvala katkestamiste kohta eelmisel, Portugali rallil. Nimelt purunes seal mõlemal autol kivide tõttu vedrustus, ja nii uuritigi, kas Yaris ja eriti selle vedrustus on ehk liialt „õrnake“. Fowleri vastus oli: „Küsige ükskõik kelle käest, sõitjate või konkurentide käest, siis kuulete, et Toyota Yaris WRC on tugev nagu tank!“ Arvestades, et ees seisavad veel trampliinidest koosnev Soome ralli ning karmide ja kiviste teeoludega Türgi ralli, vajaks see „tank“ vast paksemat soomust…

Sardiinias löödi selle tanki nina igatahes veriseks ja sellega kahanesid Tänaku lootused MM-tiitlile oluliselt. Kui sõitmata on veel kuus etappi, kaotab ta MM-sarja punktitabelis liidrikohta kindlustanud Thierry Neuville’ile juba 72 punktiga. Sebastien Ogieril aga Sardiinia kohtunikega vedas, sest seekord karistati viiekordseid maailmameistreid vaid tingimisi. Ja seda mitte otseselt ajakaardi unustamise eest, vaid selle eest, et nad võtsid vastu kõrvalist abi – nimelt tõi Tänak neile maha unustatud ajakaardi järgi. Poleks kohtunikud erinevaid pehmendavaid asjaolusid arvesse võtnud, oleks Ogieril hetkel 22 punkti vähem. Läks õnneks!

Palju vähem õnne oli Citroëni senisel esinumbril Kris Meeke’il, kelle tiimi juhtkond praktiliselt päevapealt vallandada otsustas. Põhjuseks oli Meeke’i lugematu arv avariisid (mõnel rallil oskas ta isegi kaks korda katkestada) ja Citroëni bosside meelest hakkasid juba „kulud ületama tulusid“. Loomulikult on Meeke tõestanud end väga kiire sõitjana, aga sõidustiil a la „kas p…. mullas või käsi kullas“ tõi viimasel ajal rohkem seda esimest.

Tippsõitja vallandamine ja juba hooaja eel tehtud otsus osaleda MM-etappidel vaid kahe autoga (ülejäänud kolm tehasetiimi osalevad alati kolmega), ajas loomulikult ralliringkonnad ärevile – kas Citroënil on kavatsus peagi WRC-autodega osalemine MM-sarjas lõpetada. Need kuuldused lükkas aga Citroëni spordiboss Pierre Budar Sardiinia ralli eel ümber ja kinnitas, et tiim jätkab MM-sarjas veel vähemalt kaks aastat.

Lahtine on veel ainult küsimus, kellega jätkatakse. Craig Breen oli hetkel Kris Meeke’i kõrval ainus kogu hooajaks kinnitatud sõitja ja Mads Östberg pidi kaasa tegema vaid paar rallit (Rootsi ja Portugali). Tänase seisuga ei jäägi Citroënil muud üle, kui jätkata nende kahega, sest kahel etapil osalenud Sebastien Loeb on seotud Peugeot’ rallikrossiprogrammiga ja on kindlalt öelnud, et teeb tänavu kaasa veel ainult Hispaania MM-etapil.

Hoopis teine teema on järgmine hooaeg, sest praegu tundub, et Breenilt ja Östbergilt võite loota ei tasu. Citroëni tiimijuht Budar juba teatas, et näeb ühe võimalusena tiimi tagasi meelitada Sebastien Ogieri, kellel hetkel Fordiga leping vaid tänavuseks hooajaks. Teine võimalus on ahvatleda kuidagi Loebi, aga üheksakordne maailmameister on juba 44 aastane, mistõttu on õhus küsimus tema motivatsioonis.

Samas pole kindlasti oma positsiooniga Hyundais rahul ei Dani Sordo ega Hayden Paddon, kes Thierry Neuville’i ja Andreas Mikkelseni kõrval peavad jagama tiimi kolmandat autot ning seega saavad kumbki osaleda vaid pooltel MM-etappidel. Ja paraku võib Meeke’iga sarnane situatsioon kerkida üles Jari-Matti Latvala ja Toyota suhetes. On ju kogenud soomlanegi tänavu palju (isegi tema kohta) avariide tõttu autosid lõhkunud ja katkestanud.

Tema Toyota tiimikaaslastest on Tänak kogunud 77 punkti ja paikneb punktitabeli kolmandal real ning Esapekka Lappi kohe eestlase taga neljandal real 70 punktiga. Latvalal on aga seitsmelt etapilt kirjas üks poodiumikoht (kolmas Monte Carlos), kaks seitsmendat kohta, üks kaheksas koht ja kolm nulli ning kokku vaid 37 punkti.

Kogu tähendab see olukord aga, et tõenäoliselt käivad kulisside taga läbirääkimised, mis sama pingelised kui heitlus tänavusele MM-tiitlile.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *