Tänaku suvi: 3 rallit, 3 võitu

Foto:Raivo Remmelgas

Eesti rallifännidele oli tänavune suvi tõeliselt päikesepaisteline nii selle otseses kui kaudses tähenduses. Lisaks soojadele ilmadele võis nautida Ott Tänaku võidukaid etteasteid nii kodus kui mujal maailmas.

Ott Tänaku ja Martin Järveoja võidukas seeria algas Lõuna-Eestis Rally Estonial, kus neile olid konkurentsi pakkumas MM-sarja sõitjad Hayden Paddon ja Craig Breen. Et maailmatasemel vaatemängu eestlastele koju kätte tuua, olid võistluse korraldajad eesotsas Urmo Aavaga teinud tõeliselt head tööd. Neljast MM-sarjas osalevast tehasetiimist olid kohal kolm. See oligi ainuke kord käesoleval hooajal, mil tehasetiimid väljaspool MM-võistlusi omavahel mõõtu võtsid ning sellest räägiti palju ka välismaises meedias.

Rally Estonia pakkus hea võimaluse treeninguks paar nädalat hiljem toimunud Soome rallile. Loomulikult oli Tänak kodustel teedel võidukas, aga Paddon ja Breen osutasid südi vastupanu ning Soomes oli näha, et meestele tuli selline treeningvõistlus igati kasuks.

Soome rallil peeti favoriitideks Toyota sõitjaid, sest juba mullu saavutas kodusel võistlusel oma esimese etapivõidu Esapekka Lappi. Esmajoones ennustatigi Lappi ja võistluse kolmekordse võitja Jari-Matti Latvala duelli. Toyota head kiirust demonstreeris aga kõige edukamalt hoopis Tänak, kellele olid kaasa elama tulnud enam kui 10 000 Eesti rallifänni.

Tänaku suurimaks konkurendiks kerkis mõneti üllatuslikult Mads Östberg, kes suutis lõpuks selja taha jätta ka Latvala. Et Eesti teedel MM-etapiks valmistumisest kasu oli, demonstreeris neljandana finišeerunud Paddon, kes edestas ka viiekordset maailmameistrit Sebastien Ogieri. Veelgi kehvemini kulges MM-sarja liidri Thierry Neuville’i võistlus, kes pidi leppima alles üheksanda kohaga.

Saksa rallil suutis Ott Tänak vahet kahe liidriga MM-sarja punktitabelis veelgi vähendada, hooaja kolmas ja karjääri viies võit tuli pealtnäha suhteliselt kindlalt. Poolteist päeva Tänakuga sekundiheitlust pidanud Ogier finišeeris lõpuks neljandana, aga ralli algul raskelt liikuma saanud Neuville tõusis lõpuks tänu mitme konkurendi katkestamistele teiseks. Loomulikult polnud taolise stsenaariumiga rahul ei Tänak ega Ogier.

Punktitabeli ülemine ots muutus Soome ja Saksa rallide järel tunduvalt tihedamaks. Kahe võiduga astus Tänak MM-sarja punktitabeli liidritele pika sammu lähemale, aga ikkagi kaotab ta Neuville’ile 36 ja Ogierile 13 punktiga.

Need kolm sõitjat on kindlalt tänavuse hooaja kiireimad ja punktitabelis teistest selgelt eraldunud. Aga tiitli võitmiseks ei saa neist keegi järelejäänud neljal rallil enam ühtegi katkestamist lubada. Järgmine etapp toimub Türgis, mille katsed kõigile tundmatud ja raske on ennustada, kes neist kolmest seal kiirem on.

Viimased kolm etappi on tuttavad Walesi, Hispaania ja Austraalia rallid, millest esimene peaks eelnevate aastate põhjal olema sobiv Ogierile, teine Tänakule ja kolmas Neuville’ile. Samas ei pruugi need ennustused täppi minna, sest Toyota Yaris on aina paremat kiirust ja töökindlust näidanud, ja raske on ennustada ka, kuidas Ford Fiesta uuendatud aerodünaamiline lahendus nendel etappidel töötab. Ja Neuville’ile peaks piisama tiitlivõiduks ka teistest ja/või kolmandatest kohtadest, eriti kui kaks konkurenti kordamööda võidavad.

Lisaks tiitliheitlusele käivad tagatubades pingelised läbirääkimised järgmise aasta töökohtade jagamisel. Hetkel on kindlalt lepingud 2019. aastaks taskus vaid Tänakul Toyotaga ja Andreas Mikkelsenil Hyundaiga. Suhteliselt kindel peaks olema ka Neuville’i jätkamine Hyundais, aga kõik ülejäänud sõitjad alles peavad keerulisi töövestlusi. Nii märkiski näiteks Latvala hiljaaegu, et „sõitjate tiimivahetusi on oodata päris mitmeid“ (ilmselt on soomlase endagi koht Toyotas tema tänavusi etteasteid vaadates löögi all).

Citroën üritab palgata Ogieri, sest vaevalt Breen ja Östberg järgmisel aastal tiitlile konkureerida suudaksid. Hyundais pole oma olukorraga rahul ei Paddon ega Dani Sordo, kes on tänavu jaganud kolmandat autot, aga tahaksid kindlasti 2019. aastal sõita täishooaja. Ja kui juhtubki, et Ogier siirdub Citroëni, vajab uut sõitjat Ford.

Igatahes tõotab sügis põnevust igal rindel – nii tiitliheitluses kui tööturul.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *