Sherpadest loobuti, sihikul on M28

Foto:arhiiv

2014. aasta detsembris tuli USAst kaunis üllatav uudis, et Eesti, Filipiinid ja Djibouti saavad kingituseks USA maaväe varustusest maha kantavad transpordilennukid Shorts C-23B+ Sherpa. Kaks Sherpat pidid Ämarisse saabuma 2015. aasta sees ja välja vahetama teenekad kahetiivalised lennukid An-2.

Juhtus nii, et 2015. aasta möödus, kuid uudiseid Sherpadest õhuväelt ei tulnud. Eelmise aasta suvel teatati, et pärast põhjalikku analüüsi otsustati Sherpade vastuvõtmisest loobuda, nende ülalpidamist peeti liiga kalliks. Nüüd on kaalumisel kahe transpordilennuki M28 soetamine. Õhuvägi on uudise sõnastuses seekord mõistetavalt ettevaatlik ja toonitab, et tehtav otsus ei pruugi tingimata tulla M28 jaoks soosiv.

Mesilane ja tema järglased
1958. aastal tegi esmalennu Antonovi konstrueerimisbüroo omapärase kujuga mitmeotstarbeline lennuk An-14 Ptšjolka (Mesilane). Kahe kolbmootoriga ülatiivaline lennuk mahutas kuni seitse reisijat, iseloomulikuks tunnuseks oli kahe kiiluga saba. An-2 asendajaks mõeldud lennuk polnud selles rollis kuigi edukas, ehitati neid aastatel 1966–1972 vaid veidi üle kolmesaja. Tuhandete toodetud lennukitega An-2 kõrvutades on seda vähevõitu. An-14 jäi Antonovi varasemale mudelile alla nii mahutavuses, kasuliku lasti suuruses, mootorite võimsuses kui suurimas stardimassis (vastavalt 3270 ja 5500 kg).
Suurem, turbopropellermootoritega versioon sai algselt tähistuseks An-14M. 1969. aastal esimese lennu teinud prototüübil oli erinevalt An-14st sissetõmmatav telik, hiljem sellest konstruktsiooni lihtsuse huvides loobuti. Peagi omistati suuremale lennukile ka kaks korda suurem mudelinumber. An-28 mahutab 17–20 reisijat või kaks tonni kaupa ja on vähenõudlik lennuraja pikkuse ja kattematerjali suhtes. Võrreldes An-14-ga oli An-28-l parem šanss välja vahetada An-2 Aerofloti kõige lühematel liinidel, kuid väljavalituks osutus hoopis tšehhide 19-kohaline L-410.
Eestis oli kaks lennufirmat, kes kasutasid lennukeid An-28. Pärnus asunud lennufirma Air Livonia kaks An-28-t lendasid Pärnust Ruhnu, Kihnu ja Kuressaarde, mõnda aega teenindasid nad ka Tallinna–Kärdla liinil. Teiseks An-28 kasutajaks oli peamiselt kaubavedudele orienteeritud firma Enimex. 2011. aastal kustutati Eesti lennuregistrist viimane An-28. 1994. aastal valmis veelgi suurema lennuki An-38-100 prototüüp, kuid seda 24-kohalist Allied Signali TPE331 turboprop-mootoritega ega ka järgmist, Omsk TVD-20 mootoritega versiooni An-38-200 soovisid endale vaid paar lennukompaniid ja nendegi tellimused piirdusid mõne lennukiga.

Lockheed Martini tehas Poolas
1978. aastal läks An-28 tootmisõigus Poolas Mielecis asuvale PZLi lennukitehasele, kus on valmistatud ka valdav osa lennukitest An-2. Kulus kuus aastat, enne kui esimene Poolas ehitatud An-28 lendama hakkas. Tootmismaht polnud suur, uute klientide leidmiseks asendati senised TVD-10 mootorid Pratt & Whitney omadega (PT6A). 1993. aastal esmalennu teinud uute mootorite ja viie labaga propelleritega versiooni tähistuseks sai An-28TP. Nüüd turustab PZL Mielec tsiviilversiooni mudelina M28, militaarotstarbeks mõeldud lennuki nimi on M28B Bryza. Vastavalt ostja soovidele saab M28 kohandada reisijate ja kaubaveoks eraldi või kombi-variandina üheskoos, arstiabi osutamiseks, patrull-, otsingu- ja päästelendudeks. Langevarjureid mahub lennukisse 17, kuid sisustada võib ka 8-kohalise vipp-salongi. Oluline eksporditehing tehti USAga 2009. aastal, kui16 Mielecis toodetud lennukit läksid USA õhujõudude eriüksusele AFSOC (Air Force Special Operations Command). C-145A Skytruck nime saanud lennukeid kasutati missioonidel Afganistanis ja Ida-Aafrikas, seejärel treeninglendudeks Arizona osariigis paiknevas lennubaasis. 2015. aastal otsustati loobuda enamiku ehk 11 Skytrucki kasutamisest.

Kaks aastat enne Skytruckide müüki Ameerikasse ostis USA firma United Technologies Holdings Poola lennukitootja ja korporatsiooni raames algas PZLi koostöö kopteriehitajaga Sikorsky. Lockheed Martin sai omakorda 2015. aastal Sikorsky ja ühtlasi ka PZL Mieleci uueks omanikuks. Kuid kui meie õhuvägi M28-d saab, oleks vajadusel abi vast üpris lähedalt ja pealekauba meie NATO liitlaselt võtta.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *