Pulbitsev temperament

Foto:Lancia

Juba ligi kakskümmend aastat enne seda, kui brittide MG otsustas maailma üllatada esiveolise platvormi tagaveoliseks muundamisega ja sinna V8-mootori istutada, näitasid itaallased neile teed esiveolise Lancia Thema 8.32 V8-ga.

Tänasel päeval varjusurmas olev kuulus Itaalia automark Lancia, kes 1980te lõpus oli täielikus tipus tänu domineerimisele ralliradadel, on loonud hulga erilisi ja ebatavalisi  autosid. Ikoonilised ralliautod  Stratos, 037 ja läbi aegade edukaim ralliauto Lancia Delta jäädvustasid margi pikaks ajaks mootorispordi ajalukku. Lisaks võidusõiduautodele oli Lancial pikk kogemus ka tänavasõidukite tootjana. Nii mõnigi kord läks inseneride mõte lendu ja baaris veedeti mõni tund rohkem kui peaks ning  tulemuseks oli iga kord midagi ebatavalist.

Käesoleva loo peategelane – Lancia Thema – oli nelja autotootja ühisel platvormil baseerunud sõiduk. Selle eriversioon 8.32 oli neist kaugelt kõige ebatavalisem ja vahest üks viimase paarikümne aasta kummalisemaid ja ambitsioonikamaid autosid üldse.

Aastal 1978 lõid neli autotootjat – Saab, Fiat, Alfa Romeo ja Lancia – käed, et kulude vähendamise eesmärgil koostöös välja arendada ühine sõiduki platvorm. Nii põhinebki loodud Tipo 4 nime kandval platvormil neli sõidukit: Alfa Romeo 164, Saab 9000, Fiat Croma ja Lancia Thema. Kõik on esiveolised, välja arvatud Alfa Romeo 164 eriversioon Q4, mis oli nelikveoline.

1978. aasta Torino autonäitusel esmaesitletud Thema disaineriks oli Giorgetto Giugiaro juhitud Italdesign ja esialgu vaid sedaankerega pakutud luksusliku auto väliskuju oli ajastukohaselt kandiline. Jõuallikatena olid kasutusel neljasilindriline 2liitrine 8klapiline nii vabalthingav kui turboülelaadimisega bensiinimootor ja 2,5liitrine turbodiisel.

Möödus kaks aastat ja 1986. aastal taaskord Torino autonäitusel esitleti uhkusega tõelist pärli ja lipulaeva: Lancia Thema 8.32. Selle esmalt anonüümsena näiva lisanime taga peitus otsene vihje kasutatavale mootorile – 8 silindrit, 32 klappi. Kõlab huvitavalt, aga aina põnevamaks läks…

Ferrari arendas, Ducati koostas

Thema 8.32 ei tee eriliseks mitte pelgalt mootori näitajad vaid see, kuskohast see jõuallikas pärines. 3liitrise töömahuga neljaklapitehnikas valmistatud vabalthingav V8 tuli otse Ferrarilt, kus see oli kasutusel mudelitel Ferrari 308 ja Mondial Quattrovalvole. Lancia jaoks muudeti mootori karakteristikuid luksuslikule sedaanile veidi kohasemaks ja enne Lanciasse jõudmist koostati osad komponendid sootuks Ducati poolt. Tulemuseks oli Itaalia temperamendist pulbitsev uskumatu kompott: Ducati abil kokku pandud Ferrari (!) V8-mootoriga esiveoline sedaankerega luksusauto, mille kapotialust ilmestas stiilne punane kiri “Lancia by Ferrari“! Kui palju veel erilisem saab üks tagaihoidlik kandiline sedaan olla?

Seetõttu võibki erinevates kohtades kohata ka nimekuju Thema Ferrari. Ilma katalüsaatorita 158 kW (katalüsaatoriga 151 kW) arendav mootor oli ühendatud manuaalkastiga, auto jõudis paigalt 100 km/h kiiruseni 6,8 sekundiga (katalüsaatoriga variandi korral 7,2 s). Erinevused Ferraril kasutatavast mootorist seisnesid peamiselt väntvõlli ristlõikes ja väiksemates klappides, mis omakorda tingis erineva süütejärjekorra ja tulemuseks oli väiksema vibratsiooniga, madalama hääletämbriga, ent võimsale luksusautole sobilikum lahendus.

Kui kõrgetele pööretele ja võidusõidulikule sõiduelamusele orienteeritud Ferraridel oli kasutusel niinimetatud flat-plane väntvõll, mille ristlõige on vertikaalne sirge, st kõik “põsed” on ühel joonel ja põskedevaheline nurk on 180 kraadi, siis Lancia jaoks muudeti kuju nn cross-plane tüübiks, mille ristlõikes “põsed” moodustasid risti, olles üksteisest 90kraadise asetusega. See väike, aga oluline muudatus tagas mootorile sobilikud karaketeristikud, kui jättis ferrariliku aura alles.

 Eksklusiivsed ja luksuslikud materjalid

Et Thema Ferrari lipulaeva staatust kinnitada, oli selle sisemuses kasutatud ehtsast puidust dekoorelemente. Nahast interjööri oli õmmelnud käsitööna kuulus Itaalia nahkmööbli tootja Poltrona Frau (kes muide valmistab üliluksuslikke interjööre ka Ferrarile ja Bugattile). Armatuurlauas olevas näidikutepaneelis ilutsesid Veglia Borletti toodetud ja taaskord Ferrarilt tuttavad kollaste kirjadega näidikud. Istmed olid elektriliselt seatavad ja orienteeritud pigem mugavusele ja luksusele kui sportlikkusele.

Ferrari on korduvalt deklareerinud, et nemad jäävad truuks sportautodele ja ei kavatse kunagi ühtki sedaani või maasturit toota (tundub, et maasturi osas on nad sunnitud oma sõnu sööma, sest on märke Ferrari märki kandva maasturi tootmisse võtmisest). Seega on Lancia Thema 8.32 tänase päevani kõige lähem versioon seni sündimata Ferrari sedaanist.

Tagasihoidlik välimus

Välimuselt ei erine Thema 8.32 tavaversioonidest kuigivõrd ning kaugelt suudab vahet teha vaid treenitud spetsialisti (loe: fänni) pilk. Eriversiooni iluvõrel asetseb väike embleem “8.32”, küljel jookseb peenike must-kollane kontrastjoon, tagumiste uste lävepakkude juures on samuti kollane “8.32” embleem ja vahest suurimaks erinevuseks on tagaosa. Nimelt on Thema 8.32 pagasiluugil elektriliselt juhitav tagaspoiler (muide – esimene seeriatoodangu sõiduauto maailmas, millel nupust seatav tagaspoiler), mis tavaasendis on luugi sees peidus ja mille olemasolu reedavad vaid piirjooned luugil.

Ka valuveljed on Ferrarilt tuttava viisnurkse disainiga. Nimetatud pisidetailid moodustavad kokku vägagi stiilse kombinatsiooni, mis auto ülejäänud 1980te tunnusmärgiks oleva kandilisevõitu disainiga šikilt kokku sobitub ja tänapäevases peamiselt tuledele keskenduvate autodisainerite loomingu seas eredalt silma paistab.

Sõidumõnu dikteerib mootor

Thema Ferrari pakub autoentusiasti kuulmismeeltele tõelist naudingut (ikkagi Ferrari mootor ju!). Luksuslik nahkinterjöör on paljudel autodel, aga Ferrari mootor on ainult Ferraridel ja… Lancia Themal (uskmatutele on selle tõestuseks ka punane kiri mootoril). Sõites on igal hetkel tunda, et kapoti all on midagi erilist. Hoolimata luksusele orienteeritud istmetest on sõiduasend sportautolik: rooli paigutus on omane pigem sportautole kui sedaanile. Sõites on raske millelegi muule keskenduda kui mootorile, aga skeptikute tõestuseks tuleb tõdeda, et Thema 8.32 juhitavus on üllatavalt hea, rool liigub kergelt ja täpselt.

Aga üldiselt tuleb meeles pidada, et see auto on mõeldud siiski esindussedaaniks, mitte sportautoks. Juba auto arendusel kaasati protsessi elukutseliste pilootide kõrval ka tulevast sihtgruppi silmas pidades kolm väga tähtsat persooni: Fiati grupi asepresident Umberto Agnelli, Fiati tippjuhtkonda kuulunud Cesare Romiti ja Fiati grupi tegevjuht Vittori Ghidella, kes kõik said oma kasutusse ühe Thema 8.32, et inseneridele tagasisidet anda.

Auto kui rahapaigutus

Üldjuhul tähendab auto omamine peaaegu alati kulu ja auto väärtus ajas langeb. Lancia Thema 8.32 on aga niivõrd eriline auto, et nende hinnad juba mõnda aega enam ei lange vaid on hoopis püsivas kasvutrendis. Ennustamine ja panustamine on populaarne, Thema Ferrari figureerib paljudes tulevaste klassikute prognoosides ja nii mõnegi kriteeriumi järgi ongi juba tegu klassikuga.

Järelturu hinnad algavad ca 15 000 eurost ja küünivad üle 30 tuhande, suurim valik on hinnaskaalas 18-25 tuhat. Õnnetud on vaid need inimesed, kes selle auto uuena ostsid, sest hind oli tollal röögatu – kaks korda kallim kui tavaline “kõige kallim” Thema, auto maksis toona korraliku kinnisvara hinna.

Tänapäeval Themat soetades tuleb sellise auto puhul ilmselgelt väärtustada seisukorda ja originaalilähedast komplektsust. Kui keredetailide osas ei erine 8.32 tavamudelitest, siis mootorit puudutav on juba teine teema. Eriti kulukaks võib osutuda aga interjööri taastamine, sest Poltrona Frau toodang on kõike muud kui soodne.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *