Põneva hooaja eel

Foto:DMack

MM-sarja uue hooaja hakul on rallimaailm ärevil – uued WRC-autod, vangerdused sõitjate koosseisudes ja maailmameistrite lahkumine toob sarja palju ettearvamatut.

Neli aastat MM-võistlusi valitsenud Volkswageni lahkumine lõi kaardipaki sassi hooaja eel, mil kasutusele võetakse uued – võimsamad ja agressiivsemad – WRC-autod. Polnud kahtlustki, et neljakordne maailmameister Sebastien Ogier endale uut töökohta ei leiaks, aga veel lahtiste töökohtade ja teiste lepinguta sõitjate turul läks sebimiseks. Eestlaste rõõmuks sai kinnituse pikka aega õhus olnud kuuldus Ott Tänaku liitumisest M-Sport Fordi tehasetiimiga, kus tema tiimikaaslaseks sai just Ogier.

Uuenduskuur tehnikale

WRC-autode uuendamise tingis vajadus peatada pealtvaatajate arvu kahanemine. Arutati ja vaieldi pikalt, aga lõpuks jõuti kokkuleppele, et agressiivsem välimus, valjem müra ja suurem kiirus peaks olema need elemendid, mis meelitaks rallispordi kaduma kippuva publiku tagasi raja äärde.
Jõuallikate juures on suurimaks muudatuseks turboõhu sissevõtuava suurendamine 33 millimeetrilt 36 millimeetrile. Samas aga võetakse kasutusele kõigil WRC-autodel ühesugused, FIA poolt tarnitavad turbokompressorid. Teoorias ei saa sõitjad enda käsutusse suuremat pöördemomenti, aga seevastu kasvab võimsus 300 hobujõult umbes 380-400 hobujõule.
Jõuülekande uuendus seisneb aktiivse keskdiferentsiaali naasmises, aga sealjuures on selle programmeerimine FIA range kontrolli all. Konstruktorite sõnul on keskdiferentsiaali naasmise puhul on rohkem tegemist töökindluse, kui sooritusvõime mõjutamisega.
Ennekõike hakkavad publikule silma muudatused autode välimuse juures – WRC-autod on nüüd pikemad, laiemad ja veidi erineva aerodünaamilise lahendusega. Eestpoolt kasvab auto pikemaks 60 millimeetri võrra, tagant lisandub 30 millimeetrit. Uued autod on eelkäijatest 55 millimeetrit laiemad, tagatiib asetseb nüüd kõrgemal ja võib 2017. aasta autodel kerkida kuni 50 millimeetri võrra üle katuse. Samuti on nüüdsest lubatud kasutada difuusorit ja laiemaid lävepakke. Ka vedrustus elas üle väikese muudatuse, sest kui seni oli WRC-autode konstrueerimisel antud suhteliselt vabad käed tagavedrustuse osas, siis nüüd laienes see vabadus ka esivedrustusele.

Sõitjad ja tiimid

Volkswagen küll läks, aga asemele tuleb Toyota ja mulluse vaheaasta järel on täisprogrammiga tagasi ka Citroën. Volkswageni lahkumisega seoses jäid paugupealt tööta kolm tippsõitjat ehk siis lisaks Ogierile ka Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen. Samas olid Citroën ja Hyundai oma sõitjatega juba lepingud sõlminud ning seega vabu kohti vaid Fordi ja Toyota autodel.
Loomulikult jahiti ennekõike Ogieri, kellel nii M-Sport kui Toyota oma uusi autosid testida lubasid. Hoolimata väidetavalt hirmsuurest Toyota poolt pakutud palganumbrist otsustas neljakordne maailmameister lõpuks M-Sporti kasuks. Tema tiimikaaslaseks saab Ott Tänak, kellele hakkab tänavu kaarti lugema Martin Järveoja.
Toyota tiimijuht Tommi Mäkinen oli juba varem käed löönud uut Yaris WRC-d aktiivselt testinud Juho Hännineniga, ja kui maailmameistrit palgata ei õnnestunud, siis löödi käed Latvalaga. Kolmanda sõitjana on tiimis mullune WRC2-klassi maailmameister Esapekka Lappi. Seega vaid Soome sõitjatest koosnev tiim.
Nagu juba öeldud, jätkavad Citroën ja Hyundai mulluste koosseisudega. Üheks suurimaks tiitlipretendendiks peetakse loomulikult mullu kaks etappi võitnud Citroëni sõitjat Kris Meeke’i. Eriti veel nüüd, mil Citroën enam ei osale turismiautode MM-sarjas ja kogu spordieelarve taas rallile panustab. Ülejäänud kaks sõitjat on eelmisel aastal üllatavalt kiireks osutunud Craig Breen ja noor prantslane Stephane Lefebvre.
Koosseisult kõige ühtlasem ja tugevam tundub esmapilgul Hyundai, mis mullu Volkswageni järel tootjate arvestuses teise koha saavutas. Sõitjate arvestuses MM-sarja teise kohaga lõpetanud Thierry Neuville ja neljandaks enim punkte teeninud Hayden Paddon võitsid mullu mõlemad ühe etapi. Kogenud Dani Sordo ei suutnud ehk alati tiimikaaslaste tempos püsida, aga noppis stabiilselt punkte ja saavutas kokkuvõttes viienda koha.
Toyotalt kohe esimesel hooajal konkurente hirmutavat kiirust ei ootaks, aga ülejäänud kolm tehasetiimi tunduvad esmapilgul põnevalt tasavägised.

Rohkem punkte

Mõned muudatused tehti ka sportlike reeglite poolel ja üks neist rõõmustas eriti Sebastien Ogieri. Kui veel mullu pidi punktitabeli liider avama stardirivi kahel esimesel võistluspäeval, siis uuel hooajal vaid avapäeval. Lisaks muutus ka MM-etappide viimase kiiruskatse ehk Power Stage’i punktiskaala ja tänavu teenivad punkte viis kiiremat kolme asemel vastavalt 5-4-3-2-1 punkti.
Lõpetuseks ka kalendrist, mis eelmise hooajaga võrreldes ei muutunud. Mullu ära jäänud Hiina etappi tahtis promootor küll taas kalendrisse lisada, aga sellest siiski loobuti. Korraks tekkis promootoril ka idee naasta Türgi teedele, aga selle vastu tõstsid kisa tiimid, kelle arvates pole sealses riigis hetkel sugugi turvaline võistelda. Ja nii jäidki kalendrisse needsamad 13 etappi, mis möödunud aastal.

2017. aasta MM-võistluste kalender:
20. – 22.01. Monte Carlo
10. – 12.02. Rootsi
10. – 12.03. Mehhiko
07. – 09.04. Prantsusmaa
28. – 30.04. Argentina
19. – 21.05. Portugal
09. – 11.06. Itaalia
01. – 02.07. Poola
28. – 30.07. Soome
19. – 20.08. Saksamaa
06. – 08.10 Hispaania
27. – 29.10. Suurbritannia
17. – 19.11. Austraalia

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *