Piirivalvurite vahetus

Foto:

Piirivalve lennusalk on pidanud enam kui aasta hakkama saama vaid ühe päästetöödeks mõeldud kopteriga Mi-8. Kõige hullem on seljataga – ainsal kasutusel oleval Mi-8-l juhtus eelmise aasta juulis kõige ebasobivamal ajal tõsine tehniline rike, siis kui kustutamist nõudsid arvukad metsapõlengud. Raskel ajal tulid appi Soome ja Läti päästekopterid. Õnneks on lähiajal olukord paranemas, kevadel saabub meile esimene kahest tellitud kopterist AW139.

Aastal 1995 lähetati Saksamaalt Eestisse neli varem Ida-Saksa õhujõududele ja lennukompaniile Interflug kuulunud Vene päritolu kopterit Mi-8. Nende omanikuks sai riiklik lennusalk, 1997. aastast uue nimega piirivalve lennusalk. Kaks kopterit Mi-8 (pardatähisega ES-PMC ja ES-PMD) läbisid põhjaliku hoolduse, ressursipikenduse ja päästevahendite täiendamise Kaunases aastatel 1997–1998. Aastal 1977 valmistatud ES-PMC saadeti vanaduspuhkusele eelmise aasta jaanuaris ja on nüüd vaatamiseks väljas Muraste piirivalvekooli esisel platsil. Veel varem sai eksponaadiks teinegi Saksamaalt saadud Mi-8 pardatähisega ES-PMA, mis asub praegu Tartu lennundusmuuseumis. Kolmanda kohta pole eriti midagi öelda, seda aktiivselt ei kasutatud. Seevastu uusim neist, ES-PMD, sai 2005. aastal veel kord renoveeritud ning on praeguste plaanide kohaselt kasutusel 2009. aastani.

Mudel 139
Kopteri AB139 ostuleping sai allkirjad 29. novembril 2005. Esimeses lepingus on kirjas ühe kopteri ost ja ostuoptsioon teisele, finantseerimisallikaks Schengeni vahendid. Eelmise aasta detsembris andis valitsus volituse osta ka teine AW139. Täheerinevus mudeli nimes tuleneb sellest, et novembris 2005 tegi Itaalia firma AgustaWestland teisegi tähtsa tehingu, omandades täies mahus AB139 tootmisõigused. Agusta varasema partneri Belli nimest pärineva B-tähe vahetas välja Westlandi esitäht.
Keskmise suurusega kopterite klassi kuuluv AW139 on mõeldud nii firmadele ja eraisikutele kui ka valitsusasutustele. Esimestele pakutakse eelkõige VIP-salongiga versiooni, kuid naftatöötlejatele mõeldus näiteks rõhutatakse võimalust viia 12–15 töötajat kiiresti, mugavalt ja turvaliselt rannikuäärsetele puurimisplatvormidele. Tootja meelest on AW139 ideaalne medikopter (meditsiiniabi osutamiseks), valitsuste huvi kopteri vastu on seotud sellega, et see on sobiv kasutamiseks politseis ja päästetöödel, sealhulgas tuletõrjes. Nii et tegemist on tüüpilise mitmeotstarbelise kopterimudeliga. Lühikese tootmisaja tõttu on firmal valminud vaid pisut enam kui 40 kopterit, kuid juba nende seast saab välja valida muljetavaldava loendi – neli naftaammutamisega tegelevat firmat kasutab mudelit 139 oma töötajate transpordiks, ostjate seast leiab näiteks Jaapani politsei; Torino taliolümpiamängude pääste- ja kiirabiteenuseid pakkus selle kopteriga firma Air Green, Lõuna-Aafrika Vabariigi esimese AW139 ostis sealne tuntud näitleja. Tellimusi on kogunenud umbes 200, mis tingis Milaano lähedal olevale tehasele lisaks veel uue tootmisliini käivitamise USAs Philadelphias. Meie AW139 valiku on heaks kiitnud mitmete riikide valitsused. Mitte küll otsesõnu, vaid riigihangetel sama tulemuseni jõudes. Austraalia Queenslandi osariigi valitsus saab esimese kolmest tellitud AW139-st kätte pisut pärast meid, juulikuus. Militaarvärvides AW139 teenistus algas augustis 2006, kui esimene neljast seda tüüpi iirlaste ostetud kopterist Vergiate tehases Irish Air Corpsile üle anti. Lõunanaabrid lätlased otsustasid eelmise aasta suvel samuti AgustaWestlandi kasuks, kuid nad eelistasid väiksemat mudelit A109.

Firmast
Lennukiehitaja Giovanni Agusta nime saanud firma jaoks on tänavune aasta juubelihõnguline – tegevusega alustati 1907. Vaatamata sõdadega seotud pausidele ja takistustele suutis Agusta nime kandev firma jätkata oma tegevust ning 1952. aastal saadi eksklusiivne õigus toota Euroopas litsentsi alusel Belli tollal väga populaarset, klaasmullikujulise kabiiniga 2-3kohalist kergkopterit Bell 47. Neid toodeti Itaalias üle 1200 ning Belli ja Agusta koostöö on jätkunud ka edaspidi. Ühistöös valminud mudelite seas on huvitavaim kahtlemata püststardiga tiiviklennuk BA609. Liitumisel Briti kopteritootjaga Westland moodustus tõsine konkurent Eurocopterile. AgustaWestlandi tootevalik algab 2,5tonnisest A119-st ja lõpeb 15tonnise kolme mootoriga EH101-ga. Viimasele lisab kaalu juurde asjaolu, et selle baasil valmib USA presidendi uus ametikopter US101.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *