Latt seati kõrgele

Tõnu Ojala
09.11.2017
Lennukat stiili arvestades on uus Focus samas võtmes eelkõige Mazda3, mitte selle klassi trendilooja Volkswagen Golfiga. | Tõnu Ojala

Fordi üks võtmemudeleid on peagi juba 20 aastat olnud Focus, mille uut mudelipõlvkonda juba märtsikuisel Genfi autonäitusel näha loodeti, kuid mille esitlus siiski aprilli viidi.

Tänavu oma 20. sünnipäeva tähistanud Ford Focus on läbi oma ajaloo silma paistnud laia mudelivalikuga. Lisaks tavalistele luukpäradele, sedaanidele ja universaalidele lisandub ka uue Focuse mudelirivvi luksuslik Vignale ja sportlik ST-Line, edaspidi ka muskelversioonid ST ja RS ning kõrgendatud Active. Tegelikult on Focuse keretüüpide valikus läbi aegade olnud teisigi versioone – kasvõi kunagine kupee-kabriolett – neil aga tänases turuolukorras edu oodata ei ole.

Uus C2-platvorm ja selle senise mudeliga võrreldes 53 mm veninud telgede vahe on andnud täiendavat siseruumi ja lubanud rehvimõõdu kasvatamist. Viieukseline Focus on eelmisest põlvkonnast 2 cm pikem ja 1,5 cm madalam, laius on sisuliselt jäänud endiseks. Teise keretüübina jõuab meie turule luukpärast tervelt 29 cm pikem universaal. Aja märk on loobumine kolmeukselisest mudelist, ent sedaan erinevalt paljudest riikidest siinsesse valikusse siiski jääb.

Mootorivaliku värskeimateks esindajateks on 1,5liitrised EcoBoost-bensiini- ja EcoBlue-diiselmootorid (vastavalt 150 ja 182 hj ning 95 ja 120 hj). Neist esimene kolmesilindriline jõuallikas on tuttav nt Ford Fiesta ST-lt, ehkki teistsugustes seadetes ja teistsuguse hobujõudude/kilovattide arvuga. Ja muidugi ei jäeta ka Focust ilma väikesest 1liitrisest bensiinimootorist (seegi loomulikult kolmesilindriline, võimsust 85, 100 ja 125 hj) ning lisaks jõuab valikusse ka 2liitrine diisel (150 hj).

Tänast automaailma hullutava elektrifitseerimise vallas Ford päris esirinda ei trügi, hübriid-Focuseid oodatakse alles paari aasta möödudes.

Vaatamata identsele väljanägemisele võib kahe esmapilgul sarnase  Focuse konstruktsioonis kohata arvestatavaid erinevusi, sest modernsem (ent kallim) multi-link-vedrustus on kasutusel vaid kombinatsioonis võimsamate jõuallikatega (aga ka suuremateks koormusteks valmis olema pidavatel universaalidel ja tulevastel Active-versioonidel).

Elektroonilisi sõiduabilisi on Focusel valikus terve pikk nimekiri ja vähemalt hetkeks tõuseb Focus selles konkurentsis omas klassi tippude sekka. Ka sõidurežiimide valikuvõimalusi (Normal, Eco ja Sport) kohtab Focuse kahe aastakümne pikkuses ajaloos esmakordselt – ehkki vähemalt 1liitrise mootoriga versioonil nendevahelised erinevused kuigi suured ei tundu. Eeelkõige on sel luksusel mõtet muidugi vedrustuse kontrollsüsteemiga varustatud autodel, mis lisavad veel kaks sõidurežiimi – Comfort ja ECO-Comfort.

Käsipiduri hoob kadus enamikust autodest juba eelmisel kümnendil, nüüd näib sama saatus ootavat automaatkastiga autode käiguvalitsat. Focuse pöördvalitsaga uus 8käiguline automaatkäigukast (vanal mudelil oli käike 6) võimaldab käike valida nuppu keerates ning vabastab ruumi täiendavate panipaikade jaoks.

Siiski on selles autoklassis oma osa säilinud (veel) ka käsikastil ning siin nõuab Ford veidi harjutamist, sest esimese hooga ei pruugi käikude lülitamine kõige täpsemalt õnnestuda.

Ehkki luukpära-Focus on 4378 mm pikkune ja jätab tänu oma maaligi olemisele mulje autos valitsevatest kitsastest oludest, üllatab ta oma ruumikusega – seda eriti tagaistmel. Sinna pääsemist hõlbustab ka hiiglaslik tagauks – kui seda ust muidugi kitsas parklas avada ei tule, sest siis saab hõlbustamisest hoopis takistamine.

Eestis on läbi aegade bensiinimootoreid eelistatud nind tänase diislisõja olukorras kasvab bensiinimootoriga autode osakaal veelgi. Focust osta plaanivad autohuvilised peavad arvestama, et Focusel tähendab bensiinimootor vähemalt esialgu igal juhul kolmesilindrilist jõuallikast ja neljasilindrilisena leiab valikust vaid diiselmootorid. See tähendab ka spetsiifilist helitausta, sest kolmesilindrilisel jõuallikal on komme kiirendamisel oma „eripärast“ häälekalt teada anda. Auto suurust ja massi arvestades oleks targem valik siiski 1,5liitrine mootor, sest 1liitrisel kipub rammu siiski veidi väheks jääma.

Aja märk on seegi, et nii 1,0- kui 1,5liitrised bensiinimootorid on varustatud silindri inaktiveerimise tehnoloogiaga, mis lülitab ajutiselt ühe silindritest vabakäigul või aeglaselt sõites välja, et vähendada kütusekulu ja heitmeid – seega liiguvad bensiini-Focused vahepeal koguni 2 silindri jõul. Millal need lülitused aset leiavad, autos igatahes ei tunne.

 

Oodatult kvalifitseerus uus Focus ka seekordse Eesti aasta auto kuue finalisti sekka. Eesti oludes saab uue Focuse alates 16 500 eurost, ent seda numbrit on lihtne kasvatada ja nii küündis ka meie proovisõiduauto – 125 hj 1liitrise mootor ja ST-Line-varustus – hind tänu paarile lisapaketile ja muule pudi-padile üle 24 000 euro.

Sarnased artiklid