Kuidas mõjutab biokütustele üleminek auto kütusekulu?

Foto:Tõnu Ojala

Euroopa Liidu soov vähendada transpordisektoris õhku paisatavaid heitgaase toob alates 1. maist 2018 Eesti kõikidele kütusemüüjatele kohustuse müüa biokütuseid. Circle K mootorikütuste kategooriajuht Ivo Popp selgitab, mis on biokütus ning kuidas see tarbija kütusekulule ja rahakotile mõjub.

„Selleks, et hinnata, kuidas biokütustele üleminek mõjutab kütusekulu, peame kõrvutama omavahel tavapäraste fossiilsete mootorikütuste energiasisalduse uute turule tulevate biokütuste energiasisaldusega. Tavapärase fossiilse mootoribensiini energiasisaldus on ca 31,5 MJ liitri kohta ning diislikütuse energiasisaldus ca 35,6 MJ liitri kohta,“ rääkis Popp.

„Biokütuste energiasisalduse hindamiseks peame esmalt vaatama biokütuste koostist. Mootoribensiinile lisatakse biokomponendina etanooli, mille energiasisaldus eraldiseisvana on 21,3 MJ liitri kohta ehk märgatavalt väiksem kui tavapärasel fossiilsel mootoribensiinil. Kuna maikuust Eestis turule tulevad biokütused sisaldavad mahult vaid väikeses osas etanooli ja valdavas enamuses tavapärast mootoribensiini, siis isegi vaatamata etanooli väiksemale energiasisaldusele ei tähenda biokütustele üleminek märkimisväärset kütusekulu suurenemist,” selgitas Popp.

“Küll aga kehtib reegel, et mida suurem on etanooli sisaldus mootoribensiinis, seda rohkem kasvab kütusekulu võrreldes tavapärase 100% fossiilse mootoribensiiniga,” lisas Popp.

Eesti seadused sätestavad maikuust minimaalse etanooli koguse mootoribensiinis, kuid lõplik etanooli osakaal mootoribensiinis on iga kütusemüüja otsustada. Circle K hakkab pakkuma mootoribensiini 95 E5, mis on seadusejärgse minimaalse lubatud etanooli kogusega.

„E5 tähistab seda, et mahuliselt sisaldab liiter bensiini 5% etanooli ja 95% tavapärast mootoribensiini. Mootoribensiin E5 energiasisaldus on ca 31 MJ liitri kohta ehk teoreetiliselt suureneb kütusekulu ca 1,6% võrra. Praktikas on aga tegemist vaevu märgatava muutusega – meie igapäevased otsused autoroolis mõjutavad kütusekulu oluliselt rohkem kui biokütustele üleminek,“ rääkis Popp.

Diislikütusele lisatakse biokomponendina biodiislikütust, mille energiasisaldus on eraldiseisvana ca 33,2 MJ liitri kohta ehk sisuliselt samaväärne tavapärase fossiilse diislikütusega. Circle K hakkab maikuust pakkuma B3.5 diislikütust, mis tähendab, et ühes liitri diislikütuses on 3.5% biodiislikütust ja 96.5% tavapärast fossiilset diislikütust.

“Diisli puhul on biokütust sisaldava diislikütuse energiasisaldus sisuliselt sama tavapärase diislikütusega ja seega jääb kütusekulu jääb diiselmootorite puhul samaks,” selgitas Popp.

98 mootoribensiinile biokomponendi lisamise kohustust ei tule ja see kütus jääb Circle K-s täielikult fossiilseks.

„Bensiinimootoriga autoomanikud, kes soovivad ka edaspidi senise tavapärase fossiilse kütusega sõita, saavad seda teha Circle K 98 milesPLUS mootorikütusega, mis ei hakka biokomponenti sisaldama,” ütles Popp.

Eestis on jaehinnad aktsiisimaksude ja kerkinud maailmaturuhindade tõttu kõrgel tasemel ning sõidukiomanikud otsivad võimalusi kulude kokkuhoiuks.

„Soovitame klientidele kindlasti eelistada mootorikütuseid, millele on lisatud kütuskulu vähendavaid lisaaineid. Ka biokütustele üleminekul sisaldavad Circle K mootorikütused edaspidi miles lisaained, mis aitavad kütusekuludelt säästa kuni 3% ,“ jagas Popp soovitust, kuidas hoida kütusekuludelt kokku.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *