Kui pikkus ei loe

Foto:Tõnu Ojala

Olukorras, kus autofirma autofirma järel järjepanu uusi linnamaastureid esitleb, mõjub ühe „tavalise“ sõiduauto esitlus värskendusena. Et klassikaliste sedaanide müük teeb Euroopas juba aastaid vähikäiku, on ka Peugeot´ mudelirivi tipus troonivast suurest sedaanist 508 nüüd kompaktne elegantne sportlik luukpära saanud.

Uue 508-ga läks Peugeot vastuvoolu tänases automaailmas valitseva trendiga, kus iga uus mudel eelkäijast ikka suurem olema peab. Nii ongi II põlvkonna Peugeot 508 mõõtudelt oma eelkäijast hoopiski lühem, madalam ja kitsam. Samas on tulemus samavõrra stiilsem ja sportlikum ning auto on ehitatud sõna otseses mõttes juhi ümber. Eriti tunnebki seda kompaktsust just juhikohal, kus juht asub sportautolikult kitsas „kookonis“ ning nii võivad toekamad juhid end seal isegi veidi ahistatult tunda.

Välismõõtmetelt asetub uus 508 nn D-segmendi alumisse otsa, pikkuses kaduma läinud 8 sentimeetrit annavad kogupikkuseks 4,75 m, telgede vahe on uustulnukal 2,793 m (-2,4 cm). Võrdluseks – nüüd samasse kontserni kuuluval Opel Insignial on vastavad näitajad 4,897 ja 2,829 m ning 4,9 m lähedale küünivad kogupikkuses ka nt Ford Mondeo, Škoda Superb ja VW Arteon. Nii et kes autot mõõdulindi järgi ostma peaks, võib siin ehk veidi põhjust nurisemiseks leida. Seda aga asjatult – kui ta just seda autot pidevalt 5 inimese sõidutamiseks kasutada ei plaani – mis ei ole aga selle klassi autode juures ilmselt siiski esmane eesmärk.

Kilogramme on eelmise mudeliga võrreldes kadunud ühe reisija ehk 70 kg võrra – põhjuseks alumiiniumist esitiivad ja mootorikate ning osaliselt plastist tagaluuk. Ja ehkki väliskuju põhjal võiks uut 508 endiselt sedaaniks pidada, on tegu luukpäraga, kus pakiruumi luuk avaneb koos tagaklaasiga – seega võrreldav Škoda Superbiga.

Et uus 508 vanast mudelist 6 cm madalam, on ka isteasend oluliselt madalam ja seda on autosse sisendes selgelt tunda – samas on plussiks parem teetunnetus. Suur osa sisekujundusest on üle tõstetud üliedukalt linnamaasturilt 3008 ja selle 7kohaliselt sõsaralt 5008 ja see pole ka ime, sest ilmselt on just nende autode sisekujundus tänapäeva automaailmas üks omanäolisemaid ja samas stiilsemaid. Tänaste Peugeot´de üks eripära – väike rooliratas – on loomulikult ka siin ja seda kombinatsioonis juba tavapäraseks saanud efektse digitaalse armatuurlauaga.

Peugeot´ mudelivalikus on 508 näol tegu lipulaevaga ning see kajastub selgelt varustusenimistus – kuni massaažifunktsiooniga istmeteni välja. Nii algabki lähikuudel turule jõudes uue 508 hinnatase 27 700 euro juures, ronides välja 41 000 euroni. Esialgne mootorivalik koosneb neljasilindrilistest jõuallikatest – bensiinimootorite töömaht on 1,6 liitrit, väiksem diisel 1,5- ja suuremad 2liitrised. Käsikastiga kombineeritakse vaid väikest diislit, ülejäänud tähendavad igal juhul viimasel ajal kogu Peugeot´ mudelivalikut vallutavat 8käigulist automaati. Aasta möödudes on oodata ka pistikhübriidi, mis elektri abil kuni 50 km läbida suudab. Ja kaugemas perspektiivis olla ka baasmudel, kolmesilindrilise 1,2liitrise mootori ja automaatkastiga ning eks siis tuleb allapoole ka praegu veidi ehmatama kippuv ja vana mudeliga võrreldes oluliselt kasvanud baashinna number.

508 ei ole sportlikumaks timmitud mitte ainult kujustuselt (selles kontekstis mainimata on veel aknaraamideta uksed), vaid ka sõiduomadustelt. Eks nii mõndagi on üle võtta olnud Peugeot´ sportlikuma otsa mudelitelt ja nii võiks 508 panna kulmu kergitama neidki, kes seni vaid Saksa päritolu konkurentide poole vaadanud on. Seda enam, et tänapäeva globaliseeruvas automaailmas ütleb auto esiotsas olev logo auto nn päritolu kohta ikka vähem ja vähem.

Sportlikku tunnet süvendab ka Peugeot´le omane pisike rooliratas, millega harjumine väga kiiresti läheb ja mis kombinatsioonis madala istmeasendi ja suurepäraselt toimiva lisavarutuses oleva aktiivvedrustusega käänulistel mägiteedel sõna otseses mõtteskardisõidu tunde tekitab. Muidugi ei ole tegu tagaveolise autoga, nii et nendega ei ole mõtet otseselt võrrelda, et nimekate esiveoliste rivaalide kõrval ei ole Peugeot´l mingit põhjust silmi maha lüüa, pigem vastupidi!

Prantsuse autode puhul on ennegi tehtud etteheiteid tagaistme ruumikuse osas ja teades, et uus 508 on senisest oluliselt pisem, satub see oodatult teravdatud tähelepanu alla. Langev katusejoon annab loomulikult tunda, ent tulemus on igati korralik kompromiss kauni välimuse ja funktsionaalsuse osas. Jalaruumi on piisavalt, varbad mahuvad kenasti esiistmete alla ja pearuum – üle ei jää, otseselt puudu ka mitte. Seda tuleb muidugi tunnistada, et selles klassis leiab tagaistmel avaramate olude ja parema nähtavusega autosid, ent kas kombinatsioonis sellise stiili ja elegantsiga, vaevalt küll…

508 sedavõrd radikaalne uuenemine on Peugeot´poolt äärmiselt julge samm… või siiski mitte. Nagu eespool mainitud, on automaailm vahepealsetel aastatel pöördunud „linnamaaasturite usku“ ja nii tuleb 60% Peugeot´ kasumist tänase seisuga just sellest segmendist (pluss 30% tarbesõidukitest). Seega 508 rahavoogude haldamisel nn suurt pilti väga palju ei mõjuta ning see on ainult positiivne, sest nüüd on saanud disainerid ja insenerid teha valmis enam-vähem sellise auto nagu nemad soovisid ja mitte arvestama kogu aeg ökonomistide poolt seatavate piirangutega! Ja tänavapildile mõeldes on see ainult positiivne!

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *