Kiire ja efektne

Foto:Tõnu Ojala

Märtsikuisele Tallinna meremessile saabunud külastajate pilke püüdis messikeskuse ees treileril oma aega oodanud ülimalt efektne ja värvikirev safaripaat. Kohe kui aeg kätte jõudis ja veed jääkattest vabaks said, läksime uurima, mida see WaterMate LR9 endast kujutab?

Posted by WaterMate Boats on Teisipäev, 26. juuni 2018

Sellist kaubamärki nagu WaterMate, paadimaailm (veel) eriti ei tunne. Esimene sellenimeline alumiiniumpaat ilmus vetele alles mullu, ent nüüdseks on laiem avalikkus saanud sellega nii Düsseldorfi kui Tallinna messidel tutvust teha.

Esimese WaterMate’i, 9 m pikkuse safaripaadi LR9, sünniloo taga seisab seiklusturismiettevõtja Indrek Herman, kes tundis, et praegusel kiirel ajal oleks tarvis üht kiiret paati, mille abil turistid oma kaifi kiiresti kätte saaks. Et ühtegi sobivat alust silmapiiril polnud, projekteeris Tanel Kukk ühe sellise valmis ning eelmisel aastal pani Saaremaal tegutsev Eysysla Yard selle kokku – märksõnadeks olematu süvis, suur kandejõud ja stabiilsus. Herman naerab, et esimese hooga hakkas seda küll enda tarbeks tegema, aga tulemus saanud nii hea, et nüüd on Saaremaal juba teisegi paadi korpus kokku keevitatud.

LR9 on tehtud puhtalt seiklusturismi silmas pidades ja ehkki projekteerimist alustades olnud Tanel Kukel algul kiusatus seda enam universaalsuse poole rihtida, sai tulemus siiski rangelt sihtotstarbeline, pidades silmas seiklusturismi jõgedel, järvedel, laidude vahel ja rannikumeres. Lihtsalt igamehe lõbusõidukiks sellist paati niikuinii ei osteta – nii ongi konkreetne alus valmis ehitatud konkreetselt just veematku korraldava turismiettevõtte vajadusi silmas pidades. Samas sobiks selletüübiline alus väikeste mugandustega igati ka jõgedel ja järvedel veesõidukit vajavatele erinevatele ametkondadele – olgu jutt siis päästjatest, piirivalvuritest, politseinikest või looduskaitsjatest.

9 m pikkune ja ligi 3 m laiune alus paistab lisaks efektsele välimusele silma ka madala süvisega (üles tõstetud mootoriga umbes 30 cm). Roolikonsoolist eespool paiknevale viiele istmereale mahub kuni 20 reisijat ja et siinidel paiknevad istmeread on kergesti eemaldatavad ja kombineeritavad, saab teda vajadusel ka kaubaveoks kasutada. Nii et arvestades, et paljud Euroopa suurlinnad asuvad just jõgede ääres, sobiks selline alus seal lisaks inimeste veole igati ka hooldus- ja teeninduspaadiks (kasutamist urbanistlikes oludes soodustab igati ka paadi madalast põhjast tulenev väike ahtrilaine).

LR9 näol on tegu küll C-kategooria paadiga (st ta on projekteeritud ja ehitatud rannalähedaseks sõiduks, kasutamiseks rannikuvetes, suurtel lahtedel, järvedel ja jõgedel tuule tugevusega kuni 6 palli ja laine kõrgusega kuni 2 meetrit), aga selle lame põhi sobib paremini siiski sisevetele. Lainetes hüppamine eeldaks teistsugust põhjakuju ja nii tuletabki LR9 Tallinna lahel Helsingisse suunduva laeva lainesse sattudes kõva kolksatusega meelde, kuhu ta tegelikult mõeldud on. See-eest ei tee madalapõhjaline paat teist nägugi, kui turistide kamp paadi ühte serva kogunema peaks.

Ka reisijate ilmastikukindlusele pole vähemalt esimese paadi juures liigselt rõhku pandud, kõik (sh ka kipper) on tuule ja vee meelevallas – konkreetne alus on ju mõeldud lõbusõidukiks ning tormiga keegi niikuinii naljalt veele ei kipu! Tõsi, teisele, praegu töös olevale alusele, on siiski ka kabiin planeeritud.

Mõistlikul kiirusel kannatab LR9 lainet igati ning väiksemaid laineid läbib ta probleemideta. Samas annab madal süvis võimaluse avastada rannikuala, kuhu teised sama suurusega paadid reeglina ei pääse. Paadi põhi, vöör ja liftiga mootori lahendus on disainitud nii, et sadamasildasid randumiseks vaja ei ole ning nii pääseb LR9-ga pea kõikjale. Tugevust peaks asjaosaliste endi hinnangul olema piisava varuga – paadi põhi on 6 mm paksusest alumiiniumplaadist, kergemate koormust saavates kohtades kasutatakse 4-5 mm paksust materjali.

Kohe projekteerimise algetapis oli selge, et alusel, mis peab sageli silduma paikades, kus silduda justkui ei saagi, on ülioluline üle vööri laadimisvõimalus ja seegi oli üks põhjustest, miks LR just sellise lameda põhjaga kavandati. Et jõekaldasse külg ees randuda ei saa, on vööri ehitatud ramp ning vajadusel saab sealtkaudu kasvõi ATV või aiatraktori peale veeretada, rääkimata jalgratastest või kõikvõimalikust matkavarustusest.

Osava kippari käe all osutub LR9 üllatavalt manööverdamisvõimeliseks. Nii et vajadusel saab praktiliselt kohapeal ringi keerata ning nii esi- kui tagaots või külg ees kaldasse tulla. Suurtel kiirustel mängitakse lisaks roolile ja mootori pööretele veel mootori lifti ja trimmiga, mille abil siis paati erineval moel liikuma saab.

Lisaks viitavad paadi meelehutuslikule iseloomule kasvõi… põhjaalused LED-tuled! Aegna või Naissaare kandis neist teab mis teab mis kasu ei ole, aga kuskil kaldapromenaadi kõrval vaikselt kulgedes – tähelepanu on garanteeritud!

Ehkki konkreetsel paadil on peal 300 hj Suzuki päramootor, saavat LR9 piisava liigutamisega hakkama ka 150 hobust. Esialgu veel alles paberil eksisteerib ka kahemootoriline versioon, mis manööverdamise osas võrreldes praeguse ühemootorilisega uusi võimalusi avama peaks. Ja Tanel Kukk lisab omalt poolt, et iseenesest poleks probleem ka sisemootoriga versioon valmis joonistada – kui mõni klient just sellist lahendust soovima peaks.

Kiirust arendab LR9 igatahes uhkesti ning 300 hj mootoriga ei ole 40 sõlme piiriks. Seda on proovitud muidugi merel, sest meie jõed kipuvad selliste kiiruste tarbeks kitsaks jääma. Suur lamedapõhjaline alus jätab igati kindla mulje ning siledal veel on sõit ülimalt mugav. Tänu lamedale põhjale suudab LR9 ka korralikult driftida, nii et kohati tekib lausa hõljuki tunne. Ega see tunne nii vale ei olegi, sest glissi tõuseb paat juba alla 10 sõlmelise kiiruse juures. Samas on veidi läbi „libisev“ ahter paadi otstarvet arvestades isegi väike kelmikas lisaväärtus, mis Hermani sõnul „patsiente toonuses hoiavad“! Nii et ehkki väliskuju põhjal võiks ju oodata manööverdavuses mingitki ebakindlust, osutuvad ootused petlikeks – olnuks Tallinna lahele slaalomirada maha märgitud, olnuks LR9 seal arvestatav peapretendent võidule!

Lisa leiad juuni Tehnikamaailmast.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *