Kabriolettide kuningas

Foto:Tõnu Ojala

Tehnikamaailm tegi pea poolteist aastakümmet tagasi ülevaate suveautodeks sobivatest kabriolettidest. Et tegu oli krooniajastuga, puudutasime tookord autosid, mille hinnatase ulatus 60 000 kanti – seda siis kroonides. Vahepeal oleme vahetanud kroonid eurode vastu ja oma teed on läinud ka autode hinnad – ometi mõjub ka seekordse proovisõiduauto hinnanumber – 330 000 – täiesti kosmilisena, olgu tegu siis kroonide või eurodega (Rolls-Royce Dawn’i puhul räägime muidugi 330 000 eurost!).

Kahe aasta tagusel Frankfurdi autonäitusel debüteerinud Rolls-Royce Dawn läheb oma juurte otsimisel tagasi eelmise sajandi viiekümnendatest aastatest pärit Silver Down Dropheadini. Dawn on selle autoga võrreldes siiski vaata et massiauto – nelja aasta jooksul valmis lahtiseid Silver Down’e vaid 28 – nii et selles mõttes tasub Dawni eelkäijaid meenutades lähemast ajaloost üles otsida siiski hoopis Corniche.
Kuni Phantom Drophead Coupé tootmise lõpuni oli Dawni näol tegu “väikese” kabrioga, nüüd on ta aga Rolls-Royce’i mudelivalikus ainus omataoline. Ja ehkki hiljuti lisas Mercedes-Benz oma uue S-klassi mudelivalikusse ka kabrioleti, pole miskit teha – 5027 mm pikkune ava-S mängib vaatamata oma Swarowski kristallidele jm luksusele võrreldes ligi 26 cm pikema Dawniga hoopis teises liigas. Sama kehtib ka Bentley Continental GTC kohta – nii et ega Dawnil tegelikult otseseid konkurente olegi.

Pilgupüüdja
Meie kandi teedel mõjub Dawn erinevalt S-klassist või Continental GTC-st selge ülepakkumisena ja seda isegi Riias või Jurmalas, kus ülirikkaid autofänne omajagu. Möödujate uudishimulikud pilgud on garanteeritud, mõni julgem astub ligi ja palub luba pilti teha ning aremad klõpsutavad oma telefone salamisi, lootuses et keegi ei märka…
Ajad, mil Rolls-Royce’i omanikud ise rooli ei istunud, on nüüdseks ajalooks saamas – seda vähemalt Euroopas ja Ameerikas, kus koguni 80% Rolls-Royce’i omanikest kas pidevalt või aeg-ajalt ka ise sõidavad. Seega tuleb tagada, et mugav oleks mitte ainult taga- vaid ka esiistmel. Teiseks märksõnaks on lihtsus – autos peab olema vaid see, mis on vajalik, paljud „vidinad“, millega „tavaautode“ puhul hoobeldakse, pole siin teemaks. Nii ei leia Rolls-Royce’i rooli tagant mingeid käiguvahetuslabasid või -nuppe, sest neid lihtsalt pole tarvis! Ka ei ole näidikuplokis tahhomeetrit ja selle asemel leiab sealt näidiku, millelt näeb saadaolevat võimsusresevi (tavasõidul väreleb selle osuti enamasti vahemikus 90-100%…).
Nii et Rolls-Royce’i puhul tuleb nii mõndagi sellest, mida autodest arvatakse, ringi vaadata. Jah, tegu on automaailma absoluutse tipptasemega, ent selle auto puhul ei räägita kõigepealt Apple CarPlayst või Android Autost, võimalusest Facebookis või LinkedIn’is olla, mobiiltelefoni induktsioonlaadijast või autosse tekitatud WiFi-võrgust – ehkki kõik see on loomulikult soovi korral võimalik.
Täna kuulub Rolls-Royce BMW kontserni koosseisu ja see tähendab paratamatult unifitseerimist. Nii jagabki Dawn platvormi Wraithiga (vt TM 9/2014) ning nii mõndagi (nt infolustisüsteem koos RR-le ümber kujundatud iDrive’ga) tuleb tuttav BMWdelt endilt – seda aga mitte praeguselt vaid eelmise põlvkonna 7. seerialt. Piir luksuslikumate BMWde ja Rolls-Royce’de vahel on aga siiski mõõtmatult suurem kui konkureerivas Volkswageni kontsernis nt Audisid ja Bentleysid kõrvutades.

Kabriolett? Kas tõesti?
Kui muidu kipuvad avaautod ikka müratasemega silma paistma, siis Dawni roolis unustab vaatamata autol olevale presentkatusele (ehkki seda kuuekihilist materjali tõrgub keel presendiks nimetamast…) kiiresti, millega tegu on. Kui katus ülal, siis meenutab vaid külgedel avanev avar vaade, et istutakse kabrioleti, mitte kupee roolis. Katuse avamine ja sulgemine käib loomulikult elektriliselt – selleks kulub 22 sekundit ja see toimib ka sõidu ajal (kui kiirus alla 50 km/h).
6,6liitrine V12-bensiinimootor töötab koos ZF-i 8käigulise automaatkäigukastiga ning legend sellest, et Rolls-Royce’i mootor töötab nii sujuvalt, et seal püsib ka servale asetatud münt, peab tõesti paika (sai praktikas kontrollitud!). Erinevalt 632 hj ja 800 Nm Wraithist piirdub Dawn “vaid” 571 hj ja 780 Nm-ga, et sedagi on enam kui küll, kiirendamaks ligi 2,6 tonni kaaluva automüraka (auto lahtiseks muutmine tähendab võrreldes Wraithiga 200 lisakilogrammi) 100 km/h-ni vähem kui 5 sekundiga.
Sujuvus on märksõnaks ka sõites. Õhkvedrustus teeb oma tööd suurepäraselt ning 21tollistel velgedel Dawn lendab isegi lõunanaabrite aastakümneid remonti mitte näinud kohalikest asfaltteedest üle vaid kerge õõtsumise saatel.
Kütusekulu pole Rolls-Royce’i omanikele kindlasti kuigi oluline näitaja, ent statistika huvides toome sellegi välja. Ametlik linnakulu küündib Dawnil 21,5 l/100 km lähedale, maanteel lubatakse isegi kulunäitu 9,9 l/100 km, keskmine näit on küll 14,1 l/100 km, aga reaalsem oleks arvestada 3-4 enama liitriga – kui see muidugi mingit tähtsust omama peaks…

Ehkki Dawn on kahtlusteta kõige sõitjakesksem Rolls-Royce, saab Dawniga sõitu nautida ka tagaistmel. Dawn on puhtalt 4kohaline auto ning ruumikuse osas pole järelandmisi ka tagaistmel. Maanteekiirustel eelistavad taga sõitjad siiski katuse kinni pana, ent majesteetikult nt Prantsuse Riviera promenaadidel kulgedes on enese näitamiseks efeksemat moodust raske ette kujutada!

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *