Juhilubade ajastu lõpu algus

Foto:Maanteeamet

Korea poolsaarel ähvardab üks väikest kasvu „parajalt paks mees oma parimais aastais“ teist tunduvalt pikemat (ent tema enda sõnul samuti igas mõttes „parimat“) meest oma tuumapommidega. See teine ei jää võlgu – mõõdab üle, et tema tuumanupp on suurem ja käratab, et „paks poiss“ võiks oma nupu väiksust arvestades üldse vait olla! Ja nii nad seal kraaklevad.

Selles pole miskit uut – ainult et kuuekümnendate aastate alguse Kuuba kriisi ajal oli Kimi asemel Nikita ning Donaldi asemel John. Õnneks pole keegi asjaosalistest (seni) tuumateemalistest ähvardustest kaugemale läinud – tuumarelva pole pärast 1945. aastat sõjategevuses kasutatud ja nii on tuumaseenel otseseid ohvreid „vaid“ umbes 100 000.

Hoopis enam inimelusid on nõudnud nn tavarelvad. Näiteks automaati AK-74 ja tema edasiarendusi on täna maailmas kasutuses üle 75 miljoni ja need tapavad aastas kümneid tuhandeid inimesi. Siiski kahvatub „kalašnikovgi“ tõelise superrelva ees – ja selleks superrelvaks on auto. Maailmas hukkub liiklusõnnetustes IGAL AASTAL 1,25 miljonit inimest (ehk pea terve Eesti elanikkonna jagu!). Eelmisel aastal tõdes Financial Timesi kolumnist John Thornhill, et on pea võimatu täpselt öelda, kui palju inimelusid on autod oma nüüd juba enam kui 130 aastases ajaloos nõudnud – aga ümmargune 50 miljonit tunduvat üsna reaalne pakkumine. Võrdluseks: kõik XX sajandil peetud sõjad nõudsid 123 miljonit inimelu.

Auto kui inimkonna suurima tapariista ajad võivad lähitulevikus siiski ümber saada – siis kui me nad ise sõitma õpetame. Ja see aeg ei ole enam kaugel, nagu oli näha ka hiljutisel tarbeelektroonika messil CES. Isesõitmise algkool on tänaseks läbi, gümnaasium kohe-kohe algamas ning kaugel see lõpudiplomgi enam on. Muidugi ei ole ka isesõitvad autod ilmeksimatud ja õnnetusi (sh ka traagilisi) juhtub ka tulevikus. On aga täiesti kindel, et nn inimfaktorist põhjustatud avariid (ja neid on valdav enamus) saavad isesõitjate ajastul tõepoolest ajalooks.

Isesõitjate teema oli päevakorras ka jaanuaris Tallinnas toimunud Briti saatkonna ja advokaadibüroo Triniti korraldatud transpordiseminaril. Ja ehkki täna võib see mõte meile jabur näida, tasub meeles pidada ühe esineja, Briti kindlustusseltsi AXA Insurance’i tehnikadirektor David Williamsi ennustust, kes pakkus välja, et juhilubadest loobumine – autod sõidavad selleks ajaks ju ise – võiks kõne alla tulla alates 2040. aastast. Seega veel vaid 22 aastat ja siis on selge, kas Williamsil oli õigus – või on juhiload juba selleks ajaks ajalugu?

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *