Hüvasti – Yeti, tere – Karoq!

Foto:Mirva Kakko

Aastal 2010 tegi Eesti aasta auto valimistel ajalugu Škoda Yeti, tuues tšehhi autotootjale nelja aasta jooksul juba kolmanda esikoha. Paraku jäi I põlvkonna Yeti ka viimaseks omataoliseks, sest vahepeal on Euroopat tabanud väikemaasturite „buum“ ja Yeti-taolistel nn naksitralliautodel on suurest mängust taanduda tulnud.

Eestitki tabanud maasturibuumi iseloomustab hästi maanteeameti statistika, kus esmaregistreeritud mudelite esisajas on erinevat masti maastureid tervelt 44 ja neid on esmaselt registreeritud kokku ligi 9500 autot (11 kuu andmetel). Nii et tänaste trendide jätkudes poleks ime, kui 50% piir juba alanud aastal murtaks.
Arvestatava osa SUVide müügist haaras Škoda endale juba lõppenud aastal. Vaatamata sellele, et esimesed Kodiaqid võeti arvele mullu märtsis ning esimesed suuremad partiid saabusid suvel, oli Škoda suur maastur mudelite konkurentsis aasta lõpuks esimese 20 seas ning võib kindel olla, et kui autosid piisavalt kätte saadakse, ei lepi ka Karoq vähemaga.
Pisikese Yetiga võrreldes on Karoq hoopis teist masti auto ning ainuüksi pikkuste vahe ulatub 14 cm-ni. See aga tähendab, et linnamaasturite alumine ots jääb Škodal nüüd tühjaks – kuniks sinna äsja Eestissegi jõudnud Seat Aronal põhinev Škoda-sõsar asub. Karoq on sarnaselt enamikule tänastest uutest VW kontserni tulijatest ehitatud nn MQB-platvormile, olles seeläbi lähisuguluses nii Octavia kui Karoqiga. Kontserni teistest viimasel ajal turule saabunud sama masti uudimudelitest – VW T-Rocist ja Seat Aronast – on Karoq tunduvalt suurem, pikkuses on vahe vastavalt 15 ja 24 cm.
Škoda enda mudelivalikus on heaks võrdluseks Eesti esiauto Octavia – Karoq jääb kogupikkuses Octaviale alla 30 cm-ga ja telgede vahe on +3 cm Octavia kasuks, ent kõrgust on Karoqil omakorda 14 cm enam. Lähimaks kontsernisiseseks „sugulaseks“ on aga siiski Seat Ateca – seda enam, et mõlemad autod tulevad vaatamata justkui erinevatele päritolumaadele samalt tootmisliinilt Tšehhias.
Välimuse osas Karoq VW kontsernile omaselt erilisi üllatusi ei paku ja sisuliselt on tegu hiljutisel Eesti aasta auto 2018 konkursil esikoha võtnud Opel Insigniale kõva konkurentsi pakkunud Škoda Kodiaqi (vt TM 1/2017) väiksema versiooniga. Tšehhi autole omaselt on julgelt mängitud kristallimotiividega – seda eriti esi- ja tagatuledes, mistõttu Karoq vägagi soliidse mulje jätab (seda enam, et auto proportsioonid toovad silme ette koguni Audi Q5 – ehkki välismõõtmetelt sobib Karoqi võrrelda pigem Q3-ga).
Mootorikatte all on valikus kaks bensiini- ja kolm diiselmootorit võimsusvahemikus 85-140 kW. Tänapäeva „moele“ kohaselt on ka Karoqi baasmootoriks kolmesilindriline 1liitrine TSI ja kes seda väheks peab, võib täiendavalt rahakotti kergendades valida kas uue 1,5liitrise bensiinimootori või 1,6- või 2liitrise diisli vahel. Sildade konstruktsioon kopeerib Octavial kasutatud lahendust – ees MacPherson, taga sõltuvalt veoskeemist kas väändtala ja õõtshoobadega sild (esiveolistel) ning mitmikhoob-tagasild nelikveo korral.
Nelikvedu saab esialgu vaid kombinatsioonis 2liitrise diiselmootoriga, edaspidi ka 1,5liitrise bensiinimootoriga. Ja ehkki nime poolest linnamaastur, on tänapäeva „linnadžiibid“ siiski üllatavalt maastikukõlbulikud. Karoqi nelikvedu jagab pöördemomenti pidevalt esi- ja tagasilla ja nende rataste vahel – tagasillale võib suunata kuni 100% pöördemomendist ning kuni 85% pöördemomendist saab suunata ka ühele rattale. Nii et reaalses elus suudab Karoq enamat kui tema enamasti vaid linnadžungleid vallutav omanik iial ette võtta söandaks.
Karoqi rikkaliku lisavarustuse lehelt leitavad Varioflex-istmed on asi, mida linnamaasturitel millegipärast kuigi sageli ei kohta. Nimi nimeks, asja sisu on mahtuniversaalilkus istmelahenduses, mis lubab kõik kolm tagaistet eraldi autost eemaldada ning auto tagaosa enam kui 1800 l mahutavaks pakiruumiks muuta. Olukorras, kus mahtuniversaalide parimad päevad praeguseks möödas, on selline võimalus igati teretulnud ja sunnib küsima, miks enamik autotootjad sellise 15-20 aastat tagasi täiesti tavapärase asja vahepeal ära unustanud on.
Armatuurlaud on selge ja loogiline. Kui tegu nelikveolise versiooniga, saab keskkonsoolile kuvada ka ülevaate esirataste asendist, kompassi ja kõrgusnäidu. Esimese Škodana on just Karoqi valikus Audidelt ja Volkswagenitelt tuttav digitaalne näidikuplokk. Ning muidugi on Karoqilgi tänapäeva autole omaselt sõltuvalt varustusest ohtralt kõikvõimalikke mobiiltelefonide ja internetiga „paaritamise“ võimalusi – nii et lisavõimalusi oma „lustiseadme“ tuunimisel on omajagu.
Ehkki esimesed Eesti teedele jõudnud Karoqid kiidavad baashinda alates 17 900 eurost, on siin väike „aga“. Nimelt tähendab see Active-varustusastet, mis Eestis aga saadaval alles suvest. Nii et seni juhatab hinnakirja sisse kombinatsioon Ambition-varustusest ja 1liitrisest mootorist hinnaga alates 19 600 eurost.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *