- Tehnikamaailm - https://www.tehnikamaailm.ee -

F1 teelahkmel

F1-sarja kommertsõiguste uued omanikud on asunud kindlakäeliselt kujundama MM-võistluste tulevikku, et muuta sari tasavägisemaks ja odavamaks.

Skeptikud suhtuvad antud eesmärkide täitumisse muidugi õlakehitusega, sest eks nende poole on pürgitud juba viimased paarkümmend aastat. Täna on aga endiste aegadega võrreldes vahe selles, sest enam ei juhi kommertsõiguste poolt mitte Bernie Ecclestone, vaid meediagigandi Liberty Media poolt määratud meeskond. Ja selles ameerikaliku suhtumisega suurfirmas teatakse ja mõistetakse, kuidas tänapäeval üht suurt spordiala turustada tuleb.

Üllataval kombel on võistkondade omanikud mitmes nüansis Liberty Media poolt määratud Formula One Managementi uue juhtkonna, kuhu kuuluvad suure bossina Carey Chase ja spordidirektorina endine konstruktor ja tiimijuht Ross Brawn, ideedega tuleviku osas nõus. Näiteks muudatused praeguste mootorite juures ja tänapäevase digitaalse meedia võimaluste laialdasem kasutamine. Kindlasti pole aga suured tiimid nõus kommertsõiguste eest neile kuuluva osa võrdsema jaotamisega kõigi võistkondade vahel.

Esmalt lähemalt mootoritest. Alates 2014. aastast kasutatavate hübriidtehnoloogiaga vürtsitatud V6-turbomootorite osas on jõuallikate tootjad (hetkel Mercedes, Ferrari, Renault ja Honda) nõus sellega, et tavaautonduses järjest enam turge vallutavad hübriidid peaksid ka F1-sarjas säilima. Suureks probleemiks on nende hind ja tootjate vähesus või õigemini sõltumatute tootjate puudumine. Lisaks ka fakt, et seni on turbomootorite neljandat hooaega kestvat ajajärku valitsenud Mercedes, kellele kohati on vastu saanud vaid Ferrari. Renault üritab tänaseni järgi jõuda ja Honda sörgib jätkuvalt sabas.

Tasavägisemaks heitluseks oleks vaja lihtsamaid ja odavamaid mootoreid. Sel juhul liituks sarjaga ka võistlusmootorite tootmisele spetsialiseerunud ettevõtteid ja murtaks suurte autotootjate monopol. Hind langeks, olles väiksematele eratiimidele taskukohasem ning see võimaldaks neilgi edukamalt tippkonkurentsi sekkuda. Isegi nii rahakas tiim nagu Red Bull on kahe käega selliste võimalike muudatuste poolt, sest on ju nemadki vaid Renault’ kliendid.

Viimase poole aasta jooksul ongi nii FIA, tiimide, promootori kui võimalike uute mootoritootjate esindajad mitmel korral nõupidamislaua taga istunud ning üritanud paika panna alates 2021. aastast kasutusele võetavate mootorite valemit. Ja nende arutelude käigus pole veel tegelikult täiesti kõrvale heidetud ka võimalust vabalthingavate V8- või V10-mootorite tagasi toomiseks. Miks? Aga sellepärast, et fännide seas tehtud uuringud näitavad, et need pakkuvat tänu võimsamale mürale ja pööretele suuremat emotsiooni.

Siiski tundub viimaste koosolekute kohta osaliste poolt jagatud kommentaaride põhjal, et valdavas osas on mootorivalemi osas kokkuleppele jõutud. Selleks on jätkuvalt V6, aga kahe turbokompressoriga ja senise kahe energia taaskasutussüsteemi asemel jääb alles vaid üks. Nimelt on F1 hübriidvormelitel hetkel kasutusel kaks süsteemi, millel nimed väljendatud lühenditega MGU-H ja MGU-K. Viimati mainitu on sarnane meie tänavatel liikuvate hübriidautode vastavate süsteemidega – see kogub energiat pidurite kuumusest, muudab selle elektrienergiaks, talletab ja käitab lisajõudu andvat elektrimootorit. MGU-H on rohkem F1 teema, sest see muudab elektriks väljalaskegaaside kuumuse. Kui tavaliselt panevad need gaasid pöörlema turbiini ja see omakorda kompressori, siis MGU-H paikneb nende kahe vahel. Akusse talletatud elekter käitab kompressorit auto kiirendusel ja nii ei teki turboviivet. Aga nüüd MGU-H-süsteemist ilmselt loobutakse.

Natuke lihtsamate ja odavamate jõuallikate juurutamine tooks sarja eratootjaid, sest juba praegu on ehk kaks kõige kuulsamat neist, Cosworth ja Ilmor, andnud avalikult mõista, et nad oleksid antud juhul valmis ka F1-mootoreid konstrueerima. Huvi on üles näidanud ka Aston Martin, kes juba praegu teeb koostööd Red Bulli tiimiga, arendamaks uut sportautot. Samuti oleks üheks võimaluseks, et mitmed tiimid hakkaksid uute tootjatega koostöös jõuallikaid arendama.

Viimati toimunud koosoleku järel teatas FOMi tegevjuht Chase Carey, et ühe võimalusena arutatakse tulevikus ka teatud osade standardiseerimist. Kuna eelarvepiirangu kehtestamine tiimidele on suhteliselt keeruline, aga väiksemaid tiime tahetakse aidata konkurentsis püsida, siis nähaksegi seda ühe võimalusena kulude vähendamiseks. Täna, mil Mercedese ja Ferrari võistkondade eelarved lähenevad 400 miljonile eurole aastas, aga Force India ja Sauber peavad läbi ajama veidi enam kui 100 miljoni euroga, polegi ehk muud võimalust kui et teatud osasid valmistaksid sõltumatud firmad, kes siis neid kõigile tiimidele tarniksid.

Tasavägisemad võidusõidud, kus pjedestaalikohtadele heitlemas rohkem kui kaks-kolm tiimi, parandaks kindlasti viimase aastakümne jooksul langenud vaadatavust. Samas on vaadatavuse langusel ka teinegi põhjus ja nimelt teleõiguste müük maksulistele kanalitele, mis uuringute kohaselt on olnud oluliseks faktoriks. Nii näiteks on Põhjamaades, Baltikumis, Suurbritannias, Prantsusmaal ja paljudes teistes riikides F1 täna nähtav vaid maksulistel kanalitel. Bernie Ecclestone’i juhitud FOM müüs viimastel aastatel nii palju kui võimalik teleõigusi kallimat hinda pakkuvatele maksulistele kanalitele ja kuigi ka Liberty Media tahab loomulikult raha teenida, mõistetakse selles ettevõttes, et ärimudel võiks teistpidi samuti edukalt toimida – mida rohkem televaatajaid, seda lihtsam on müüa reklaami ja leida toetajaid.

Näis, mis saab, aga kui püstitatud eesmärgid suudetakse täita, siis mis saab tavalisel vaatajal ja F1 huvilisel selle vastu olla.