F1 rahamasin

Foto:arhiiv

Vormel-1 rahamasin kihutab täispööretel ja kuigi juba aastaid räägitakse kulude vähendamisest, kasvasid võistkondade kulutused möödunud aastal taas.

Möödunud aasta kulusid analüüsides tuleb siiski möönda, et selleks oli ka täiesti objektiivne põhjus – uute tehniliste reeglite kehtestamine kasvatab rahalisi kulutusi igal juhul. Sellest hoolimata on summad, mida võistkonnad F1-sarjas osalemiseks panustavad, kolossaalsed ja seda eriti tipptiimide eelarveid vaadates. Samuti hämmastab jätkuvalt töötajate arv, kes tiimides ja tehastes autosid ehitavad ning võistlustel opereerivad. Näiteks Mercedese ja Ferrari puhul on see ületanud juba tuhande piiri.

Järgnevad andmed võistkondade kulutuste osas on kokku korjatud Briti, Saksa ja Itaalia spetsialiseeritud meedia poolt koostatud ja avaldatud kokkuvõtete põhjal, mis pannakse kokku nii avalikkusele kättesaadava info kui spetsialistide hinnangute alusel.

Suhteliselt sarnaste eelarvetega opereerisid mullu kaks tipptiimi, Mercedes ja Ferrari. Saksa autotootja võistkonna puhul tuleb märkida, et eksisteerib kaks eraldiseisvat firmat, üks neist on n-ö tiim ise ehk siis Mercedes Grand Prix, millel on kolm omanikku: Daimler, tiimi direktor Toto Wolff ja Niki Lauda. Nende osalus on jagunenud vastavalt 60-30-10. Lisaks on Toto Wolff osanik ka teises firmas, milleks on mootoreid valmistav High Performance Powertrains. Samas on Daimleri panus tiimi umbes 350 miljoni eurosesse eelarvesse suhteliselt väike – vaid 35 miljonit eurot – ning enamuse sissetulekust moodustavad sponsorite tugi (150 mln) ja kommertsõiguste omaniku poolt tiimidele jagatav rahasumma (165 mln). Aga lisaks tiimi eelarvele kulub mootorite valmistamiseks veel umbes 80 miljonit eurot.

MM-tiitli võitmiseks vajalik töötajate arv on päris suur. Mercedese tiimis töötab umbes 860 inimest ja lisaks veel 450 inimest mootoriosakonnas. Samas on töötajate arv Ferraris veelgi suurem, aga kindlasti tuleb Itaalia autotootja puhul tähele panna asjaolu, et seal valmib kõik ühe katuse all. Nii ei saagi täpselt määrata, kes valmistavad F1 autosid ja kes muid võistlus- ja tavaautosid. Igatahes on F1 autodega seotud personali suurus hinnanguliselt 960 inimest, pluss umbes 440 töötajat mootoriosakonnas. Eelarve on enam-vähem sarnane Mercedesele, Ferrari kulutab aastas F1-sarjas kokku umbes 420 miljonit eurot, millest 170 miljonit laekub F1-sarja kommertsõiguste omaniku Liberty Media kaukast.

Mullu paar võitu noppinud ja kindlalt kolmandaks parim võistkond Red Bull opereerib väiksemate numbritega nii rahaliselt kui töötajate arvu poolest. Võistkonnas töötab umbes 740 inimest ja tiimi eelarve on 260 miljonit eurot. Samas kuulub Red Bullile teinegi võistkond – Toro Rosso – ja sellega seoses ongi nende kahe tiimi numbrid veidi umbmäärasemad, sest osa Toro Rossole vajalikke asju valmib Red Bulli tiimis. Toro Rosso töötajate arvuks on märgitud 400 töötajat ja eelarve suuruseks 130 miljonit eurot. Samas on huvitav märkida, et kuna Red Bulli tiim saab tänu edukamatele tulemustele rohkelt sponsoreid, siis on emafirma Red Bulli rahaline panus Toro Rosso tiimi suurem kui näiteks Red Bulli tiimi. Summad on vastavalt 60 ja 40 miljonit eurot.

Ilmselt üks rahaliselt efektiivseim võistkond oli mullu Force India, kes vaid 120 miljoni eurose eelarve ja 405 töötaja toel tiimide arvestuses 187 punktiga neljanda koha saavutas. Kulutatud miljonite ja punktide suhtelt oli Force India edukaim tiim – eriti kui võrrelda suuremate eelarvetega opereerivate tiimidega nagu Williams, Renault ja McLaren.
Eriti paistab silma seni ikka tipptiimiks peetav McLaren, mis viimased aastad hädas olnud Honda mootorite sooritusvõime ja töökindlusega. Eelarve küünib neil üle 200 miljoni euro ja töötajaid on ligi 700, aga mullu teeniti vaid 30 punkti.

Rahaliste kulutuste ja teenitud punktide suhe on kehvem vaid Sauberil, mis opereeris 125 miljonilise eelarve ja 360 töötajast koosneva personaliga.

Renault tegi möödunud aastal pika sammu edasi, arenedes nii tiimina kui mootorite sooritusvõimet parandades. Prantsuse autotootja F1-autod ehitatakse Inglismaal paiknevas tehases, kus töötab ligi 620 inimest, aga mootorid valmistatakse Prantsusmaal Viry’s asuvas tehases, mille personal koosneb 450 inimesest. Eelarved nendel kahel osakonnal olid vastavalt 180 miljonit ja 50 miljonit eurot.

Kuluefektiivsuse poolest kuulub kindlalt tiimide esiviisikusse ka Williams, mis kulutas möödunud aastal 145 miljonit eurot ja teenis 83 punkti. Samas on aga töötajaid neil üpris palju – koguni 575.

Üks sarja väiksemaid eelarveid on alles kaks aastat tegutsenud Haasi võistkonnal, ainult 120 miljonit eurot. Aga selle USA tiimi puhul tuleb silmas pidada tihedaid sidemeid Ferrariga, sest kasutatakse näiteks itaallaste tuuletunnelit, mootoreid ja käigukaste. Auto ise valmib aga hoopis võidusõiduautode suurtootja Dallara tehases. Kõiki neid rahalisi diile pole täpselt võimalik hinnata. Omaniku Gene Haasi enda panus tiimi on umbes 90 miljonit eurot, aga kuna ta saab tänu F1-tiimile oma Haas Automation masinatööstusfirmale globaalset reklaami, siis peab Gene Haas antud investeeringut igati kasulikuks.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *