- Tehnikamaailm - https://www.tehnikamaailm.ee -

Eco või öko?

Tormiliselt turuosa kasvatavas pisikeste linnamaasturite klassis on Ford olnud seni sunnitud pealt vaatama, kuidas konkurendid kasumit võtavad – nn kolmanda maailma tarbeks loodud EcoSport Euroopas eriti peale ei läinud. Nüüd on uus III põlvkonna EcoSport saanud endale Euroopa sissekirjutuse.

Kes Fordi mudelivalikus sellist nime nagu EcoSport guugeldab, satub tõenäoliselt kuskile Indiasse, Lõuna-Ameerikasse, Austraaliasse või muudesse eksootilistesse paikadesse – just selliseid piirkondi silmas pidades selline mudel 15 aastat tagasi Fordi mudelirivvi jõudis. Et aga peagi algas ka Euroopas pisimaasturite buum (vähem kui 10 aastaga on väikemaasturite turuosa enam kui kolmekordistunud ning tõus jätkub!), üritas Ford Brasiiliast pärit II põlvkonna EcoSporti väikeste mugandustega ka siinkandis müüa, kuid seda erilise eduta.
Nn arenevate turgude jaoks välja töötatud autot „arenenud“ turud ei oodanud ning konkurentsis kõikvõimalike Capturite, 2008-te, HR-V-de, CX-3-de, 500X-de, Juke’de, Mokkade ja teiste pisimaasturitega, jäi EcoSportil kõige pikem kõrs tõmbamata. 166 000 Euroopasse müüdud autot pole küll iseenesest sugugi kehv tulemus – kuni ei meenu, et nt Nissan Juke’sid veereb Euroopas üle 700 000…
Vähemalt paberil on Fordil nüüd täiesti soliidne SUV-ide valik – algab EcoSportiga, sellele järgnevad Kuga ja Edge ning sel aastal on lisandumas neljandana veel ka Fiesta kõrgendatud versioon Active.
III põlvkonna EcoSport on endale saanud Euroopa sissekirjutuse ja nüüd toodetakse Vanas Maailmas müüdavaid autosid hoopiski Rumeenias Craiovas. Tulemaks toime eurooplaste nõudlikuma maitsega, on oluliselt enam tähelepanu pööratud ka auto viimistlusele ja ehkki siit-sealt lööb välja, et algsed geenid on sel autol siiski nn kolmandas maailmas, suudab EcoSport oma salongikujunduse ja armatuurlaua viimistluse osas rivaalidele konkurentsi pakkuda. Lisaks Kugalt ja Edge’lt tuttavatele joontele on nii mõndagi „laenatud“ Fiestalt ja seda armastatakse ka toonitada – teades, et just Fiesta on koos Focusega nii mõnelgi Euroopa turul lipulaevadeks. Segmendile omaselt on ka Ford pidanud mõistlikuks mängida värvilahendustega ning pakkuda ka EcoSportile kahevärvilist lahendust.
Kui senine EcoSport oli napilt 4 m pikkune, siis uus on kasvanud ligi 8 cm võrra ning et laius ja kõrgus on jäänud endisteks, mõjub auto ise veidi lennukamana. Mingit ruumiimet oodata siiski ei tasu, auto 4096 mm kogupikkus kombinatsioonis 2519 mm telgede vahega on kõigist konkurentidest vähem (kõige lähemal on Renault Captur ja Nissan Juke) ja see tähendab, et tagaistmel tuleb leppida… selle ruumiga, mis seal on. Aga see-eest on auto äärmiselt kompaktne, mis kitsastes oludes sugugi vähetähtis ei ole.
Mootorvaliku põhiliseks jõuallikaks on kolmesilindriline 1liitrine bensiinimootor (kas 125 või 140 hj) ja lisaks 1,5liitrine diisel (100 hj). 6käigulist automaatkasti saab vaid lahjema bensiinimootoriga. Esialgu on EcosSport saadaval vaid esiveolisena, kuid uudisena jõuab alates aasta keskpaigast valikusse ka nelikvedu. Uudiseks on ka teistelt Fordidelt tuttav sportlikum ST Line-versioon, mis tähendab küll vaid efektsemat disaini, mitte lisanduvaid hobujõude või njuutonmeetreid.
Ka pakiruumi mahu osas EcoSport imesid ei tee ja 355 l on „Harju keskmine“, ei enamat. Aga sellele 355 liitrile ligi pääsemine pakub tõelise üllatuse, sest tagaluugi avamise hoob on peidetud… parempoolse tagatule sisse! Ja seda hooba tõmmates selgub, et see luuk ei olegi mitte mingi luuk vaid hoopis hiiglaslik vana kooli tagauks – selline, mis korralikult küljele avaneb!
Ega väikestelt linnamaasturitelt teab mis sõiduimesid nõuta, ent Ford reedab siiski üheselt, et tema algne koduturg ei ole Euroopa. Auto õõtsub korralikult ning annab teekonarustest selgelt tunda. Parandamist oleks ka heliisolatsiooni osas, sest ehkki 1liitrine EcoBoost on ohtralt kiita saanud ning võitnud korduvalt ka Rahvusvahelise Aasta Mootori auhinna, mõjub selle kolme silindri larin selles kontekstis mitte Fiestale omase reipa väikse taksi vaid hoopis tüdinud krantsi urinana. Nii et mootorite osas saab plusspunktid 1,5liitrine diisel, mis tänu oma kõrgemale momendinäidule ka käiguvahetuse osas hoopis lepilikum on.

Eesti oludes algab EcoSporti hinnakiri 17 900 euro juures, ulatudes 22 900 euroni. Baashind iseenesest tundub üsna soolane, ent tuleb arvestada, et kui enamikul konkurentidest algavad bensiinimootorite võimsused allpool 100 hj piiri, siis EcoSportil võetakse jutule alates 125 hj-st ja sel juhul muutuvad hinnad juba igati võrreldavateks. Aga nagu ikka – ühest võrdlust teha on võimatu, sest nii mootorid, käigukastid kui varustuspaketid on markide lõikes erinevad.