„Väikese“ mootoriga luksusmaastur

Tõnu Ojala
01.08.2021
Tõnu Ojala

Tänases automaailmas muutub tähe-numbrikombinatsioon V8 üha haruldasemaks, Bentley Bentayga puhul on V8 näol endiselt (veel) tegu mootorivaliku alumise otsa ehk siis baasmootoriga.

Turule tulles oli Bentley Bentayga maailma kiireim, võimsaim ja eksklusiivseim linnamaastur, kuid nüüdseks on Bentleyle vastanud nii Rolls-Royce, Mercedes-Maybach kui Lamborghini ning „ootelehel“ on teisigi (nt Aston Martin). Ehkki ametlikult justkui uus mudel, on äsja Eestisse jõudnud uue Bentayga näol tegu siiski 2015. aastal esitletud Bentley läbi aegade esimese maasturi põhjaliku mudeliuuendusega.

Et vahepeal on Bentley mudelivalikust kadunud Mulsanne, on Bentayga luksussedaani Flying Spur kõrval Bentley teiseks lipulaevaks – eriti arvestades praegust linnamaasturite buumi. 5,1 m kogupikkus ja napilt alla 3 m telgede vahe tagavad avara olemise nii esi- kui tagaistmel – või tagaistmetel, sest valikus on ka kolmerealine 7kohaline variant. Et aga seda masti autodel võib auto omanik eelistada kas esi- kui tagaistet, siis just viimast võimalust silmas pidades on ka siin lisaks tavapärasele 5 istekohaga versioonile ka neljakohaline variant, kus kaht eraldi tagaistet lahutab keskkonsool.

Eelmise kümnendi keskel turule jõudes tekitas Bentayga kujustus paljude seas ebalust, sest klassikalises mõttes ilusaks autoks oli teda raske pidada. Mudeliuuenduse käigus on senised vastuolud maha lihvitud ning uudse kujustuse saanud esiosa, uued tagatuled, veidi ümber kohandatud armatuurlaud koos suurema ekraani ning digitaalse näidikuplokiga jätavad autost hoopis lennukama ja kaasaegsema mulje.

Välimuse osas lähtub uus Bentayga uuest disainikeelest, mis võeti kasutusele III põlvkonna Continental GT (vt TM 10/2020) ja uue Flying Spuri juures. Need kolm autot koos moodustavadki uue perekonna. Jõuline disain loob muljetavaldava väljanägemise, kõik esiosa paneelid on uue kujuga ning üldmulje puhtam ja moodsam. Nii esivõre kui tagaluuk on senisega võrreldes püstisemas asendis, lisaks uutele ümaramatele tagatuledele tunneb uue mudeli hõlpsasti ära ka tänu tagaluugilt kaitserauale kolitud registreerimismärgi poolest.

V8-mootoriga Bentayga ongi tegelikult see „väikese“ mootoriga versioon, sest täna pole valikus 12silindrilist mootorit – seda siiski vaid hetkeseisuga. Euroopa turul piirdutakse esialgu 4liitrise topelt-turboülelaadimisega V8-jõuallikaga, kuid jõunappuses seda mootorit siiski süüdistada ei saa – tehase andmetel on selle „strateegilised näitajad 550 hj ja 770 Nm.

Siiski ei hakka Bentayga mudelivalik piiduma vaid V8-ga, sest oma järge ootavad V6-mootoril põhinev pistikhübriidversioon ning kiireks sõiduks orienteeritud Speed, misläbi naaseb valikusse ka topeltturboga 6liitrine W12 TSI (635 hj, 900 Nm).

Speed Speediks – tegelikult ei ole ka V8-versioon kuskilt otsast aeglane ja Bentleyle omaselt on siingi tegu VÄGA KIIRE autoga. Vaatamata alumiiniumsulamite ohtrale kasutamisele on pisut enam kui 5,1 m pikkuse Bentayga tühimassiks pisut alla 2,5 tonni, ent ometi on 100 km/h kiirusnäit 550 hobuse ja ZF-i 8käigulise automaadi koostöös spidomeetril napi 4,5 sekundiga. Ja kui Saksa autodel kipuvad elektroonilised kiirusepiirajad enamasti olema seatud 250 km/h peale, siis britte see ei puuduta ning Bentayga jätkab kiirendamist kuni 290 km/h-ni välja – kui seda võimaldav tee kuskilt võtta on.

Auto hinnaklassi arvestades (hetkeseisuga algab Bentayga V8 hind 160 000 eurost, kuhu tuleb lisada veel maksud ehk siis meie oludes 20%) mõneti üllatuslikult ei oska Bentayga adaptiivne kiirusehoidik arvestada kiiruspiirangutega ning uude piirangualasse jõudes kuvab juhi ette vaid selle numbrilise väärtuse, mitte ei kohanda vastavalt kiirust. Eks reedab seegi, et tegu on senise mudeli uuenduse, mitte päris uue mudelipõlvkonnaga.

Arvestades prooviauto 10 000 naela suurust omavastutuse piiri, jäid Bentayga maastikuomadused proovimata, ent arvestades sõidurežiimide rohkust ning võimalust õhkvedrustuse abil auto põhi keerulisematesse oludesse jõudes maapinnast ligi 25 cm kõrguseni kergitada, on päris selge, et soovi korral jõuaks selle autoga üsna kaugele.

Võib siiski eeldada, et maastikul müttamisest hoopis enamatel kordadel leiab Bentayga võimsus kasutust hobuhaagiste või paadiveokite vedamisel. Ja kindlasti on Bentayga omanikule oluline mitte oma autoga maastikul mütata, vaid teadmine, et kui ta seda sooviks, saaks ta seda ilma probleemideta teha. Aga ta lihtsalt ei taha!

Käibemaksuta 160 000 eurone baashind ei tähenda selles maailmas miskit ja nii oli ka konkreetsel First Editionil lisaks peal varustust täiendava 65 405 euro väärtuses. Nii et kui kõik need numbrid kokku arvata ning ka 20% käibemaks juurde arvutada, jõuamegi juba 270 000 euro plusspoolele.

Ametlikeks kütusekulu näitudeks teatab Bentley ise 11,2-19,9 l/100 km kohta ja need numbrid näivad üsna tõepärased. Sarnaselt eelkäijale lülituvad siingi mootori kaheksast silindrist pooled soodsates oludes välja. Konkreetse auto pikaajaline kütusekulu oli 18,8 l/100 km peale, meie ligi 300 km pikkune sõidupäev andis keskmiseks näiduks 14,2 l/100 km kohta. Võib aga kindel olla, et 270 000 eurot maksva auto omanik sellistele pisiasjadele liigset tähelepanu ei pööra – seda enam, et bensiinipaak on Bentaygal piisavalt suur, mahutades ei vähem ega rohkem kui 85 liitrit.

Sarnased artiklid