Dakari ajalooga matkamotikas

Mihkel Külaots
29.06.2022
Mihkel Külaots

Aprilia Tuareg 660 on just õiges suuruses matkaenduuro-mootorratas ja maailmale on selliseid aina rohkem juurde vaja.

Pean tunnistama, et minu lemmikmootorratas (ja ka mootorratas, mida ma hetkel oman) on Dakari ralli hõnguline 660 cm3 kubatuuriga matkaenduuro. Kõlab nagu uus Aprilia Tuareg – eks? – aga tegelikult räägin oma 25 aastat vanast Yamaha Tenerest. Ma hindan keskmise suurusega matkaenduurosid kõrgelt ja olen seega hinnangute andmisel veidi erapoolik. Sellegipoolest arvan, et ma pole ainus, kellele sellised motikad meele järele on.

Aprilia pole Eestis just väga levinud. Juuni keskel oli Eestis arvel 37 219 (L3e-ja L4e- kategooria) mootorratast ning Apriliaid oli neist vaid 857 ehk 2% (Hondasid on 6016 ja Yamahasid 5707). Võib aga arvata, et just tänu Tuaregile hakkavad ka Aprilia numbrid kasvama, sest tegu on väga hea mootorrattaga väga populaarses adventure-klassis.

Tuareg on just õige suurusega: kaalub piisavalt vähe (alla 200 kg) ja on piisavalt võimas (59 kW), temaga saab maanteel pikemaid vahemaid matkata ja Trans Euro Traili mudaradadel enduurotada. Selles matkaenduuros on täpselt parajas koguses matka ja piisavalt enduurot.

Üle liitrise mootoriga adventure-tsiklid (Africa Twin, suur GS, Super Tenere jne) on kõik väga head mootorrattad, aga oma suuruse ja võimsuse tõttu rohkem matka poole kaldu. Aprilia Tuareg (ja ka nt uus Yamaha Tenere) on aga tunnetuslikult kuldse kesktee leidnud.

Seda näitavad ka müüginumbrid – Teneret on viimastel aastatel nii meil kui mujal väga palju müüdud (Eestis eelmisel aastal 26 tükki). Tenere ongi ilmselt Tuaregi põhikonkurent, paberil tunduvad mõlemad üsna sarnaste näitajatega.

Tuareg on Tenerest üle tuhande euro kallim, kuid ka veidi paremini varustatud. Nii on Tuaregil näiteks püsikiirushoidja ja veojõukontroll (Tenerel neid pole), veidi pikem vedrustuse käik ja suuremad pidurid, sõidurežiimid. Tuaregi kasuks räägib hetkel ilmselt see, et Tenere tohutu menu tõttu võib ostujärjekord pikk olla, Tuareg on aga kohe laos olemas. Lisaks on Tuaregi näidikutabloo veidi edevam. Maitse asi, lõppude-lõpuks on mõlemad head mootorrattad.

Tuaregi teine tulemine

Tuareg pole Aprilia mudelivalikus uus nimi. 1980te lõpus-1990te alguses toodeti Tuaregi mudeleid kubatuuriga 50-600 cm3, kusjuures kuuesajane osales omal ajal ka Dakari rallil. Sellesama (retro)rallihõnguga on turule tulnud veel nt Ducati Desert X, BMW R nine T Urban GS, alles turule jõudev MV Agusta Lucky Explorer ja mitmed teised.

Tuaregi nimi pärineb Dakari ralli pärusmaalt Põhja-Aafrikast. Tuareegid on Sahara kõrbes elav rahvas, rändkarjakasvatajad. Huvitav fakt: Tenere tähendab tuareegi keeles kõrbe, nii et need kaks ratast on isegi nime poolest lähedased.

Masina peadisaineriks on Miguel Galluzzi – sama mees, kes disainis ka Moto Guzzi V85TT. Kui V85TT puhul mindi retrodisaini rada pidi, siis Tuaregi puhul on kujustusest olulisemal kohal hoopis funktsionaalsus.

Just nagu suur krossikas!

Tuareg on väga saleda joonega kergekaaluline matkaenduuro. Ülesehituse poolest tundub ta vägagi päris krossika või enduurotsikli moodi olevat, samas on ta ka maanteel piisavalt mugav. Tuuleklaas kaitseb hästi ja 5 cm lühemana oleks mu kiiver täielikult tuulevaikses alas olnud. Juhi geomeetria (ehk jalatugede, istme ja lenksu omavaheline asend) on väga avar, isteasend lõõgastunult püstine, käed kõrgel. Supermõnus on ka püsti sõita.

Tugevale enduuromõjule viitab ka pikk-pikk iste, mis ulatub eest lausa poole paagi peale. Kuigi mulle ei tundunud kitsas iste pikalt istumiseks just kõige mugavam (vähem kui kahe tunniga tahtsin juba peatust), saab siledal istmel õnneks istumiskohta varieerida. Seda alates täiesti paagi otsas enduuroasendist kuni selleni, et istud nii kaugel taga kui käed ulatuvad – just nagu klassikalisel kruiseril.

Esiratas on korralik, maastikusõiduks mõeldud mõõdus ehk 21 tolli. Vedrustuse käik on mehine – 240 mm. ABSi saab välja lülitada kas ainult tagarattal või mõlemal rattal korraga. Ma ütlen, selle masinaga võib julgelt metsa vahele keerata!

Mootor on põhimõtteliselt sama rida-kaks, mida kasutatakse Tuono ja RS660 peal: 659 cm3, 54 kW, 70 Nm. Lisaks sõidurežiimidele saab reguleerida mootoriga pidurdamist, veojõukontrolli. Quickshifteri (ehk võimaluse sidurit kasutamata käike vahetada) saab tellida lisavarustusena.

Kuhu Tuaregiga sõita võiks?

Ilusa ja uue rattaga (mis pealekauba ei ole minu oma) väga ekstreemsetesse kohtadesse seiklema minna ei soovinud (näiteks Tõdva gaasitrassile!). Kui see aga oleks päriselt minu ratas, paigaldaksin kaitserauad ja käiksin kõige karmimad rajad läbi. Tuareg saab hakkama – kui ainult ise piisavalt julge ja osav oled!

Originaalis all olevad Pirelli Scorpion Rally rehvid on head asfaldil ja saavad hakkama ka kergemal maastikul, kuid porisel teel sõites täitub muster kiirelt mudaga. Tõsisem mülgastes seikleja vahetab need ilmselt sügavama mustriga rehvide (nagu nt Continental TKC 80 või Michelin Anakee Wild) vastu.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid