Legendaarne Eesti kiirrong

Foto:Eesti raudteemuuseum

Esimesel iseseisvusajal ehk aastatel 1920–1940 soetatud uuest raudteeveeremist on tehnikaajaloo seisukohalt tõenäoliselt kõige tähelepanuväärsem Lendavaks Läänlaseks nimetatud kiire mootorrong, mis pandi Tallinna ja Haapsalu vahel liikuma 1935. aastal. See kiireks sõiduks mõeldud kohalik diiselrong oli Eesti inseneride looming ning valmistati Tallinna tehastes.

Tegelikult on mõistlik kohe alguses ära öelda, et Lendav Läänlane ei olnud tänapäevases mõttes tüüpiline kiirrong – ta polnud luksuslik ekspressrong, vaid lihtne kohalik 3. klassi mootorrong. Sellegipoolest oli ta tähelepanuväärne just oma kiiruse poolest.

Regulaarreisidel oli Lendava Läänlase sõiduaeg Tallinnast Haapsaluni keskmiselt 1 h 59 min, Keilani 30 min (tänapäeval 35 min). Lendava Läänlase kiirusrekord Tallinna–Keila liiniosal saavutati taas alles 2007. aastal, kui AS Elektriraudtee pani sellel liinil käima kiirrongi. Paldiski liinil saavutati sama lühike sõiduaeg uuesti alles 2013. aastal uute FLIRT-tüüpi elektrirongidega.

Kuidas see saavutati, selgub veebruari Tehnikamaailmas.

Lisa kommentaar

Turvaküsimus: *