Ühe pere lapsed

Tõnu Ojala
01.08.2020
Tõnu Ojala

Ehkki nii Seat Leon kui Škoda Octavia on lähisuguluses Volkswagen Golfiga, on tegu siiski täiesti erinevate autodega.

Mitte väga ammu valitses VW kontsernis kord, mille kohaselt uued tehnoloogiad leidsid esmalt koha Saksa põhimarkidel – Volkswagenil ja Audil – ning alles seejärel anti need ka Seatidele ja Škodadele. Nüüd enam mitte, isegi kontsernisiseselt on osade valdkondade arendustöö läinud teiste brändide vastutusalasse ning see kehtib ka mudeliuuenduste juures, kus kasvõi praegune Seat Ibiza toodi välja enne praegust VW Polot.

Golf on VW-le siiski selline tugisammas, et siin on jõujooned paigas ja nii Seat Leon kui Škoda Octavia pidid ootama, kuni esimene asiotaaž uue Golfi ümber lahtub. Tõsi, viivitusel oli ka põhjust, sest ohtralt elektroonikat täis autodel ilmnesid veel äsja tarkvaraprobleemid, mis pisut tootmist pidurdasid.

Kuigi tehniliselt lähisuguluses VW Golfiga (aga ka äsja saabunud uue Audi A3-ga), reedavad juba mõõtmed, et autosid on kontsernisiseselt maksimaalselt eristada püütud. Nii Leon kui Octavia on Golfist oluliselt suuremad – Leon 84 ja Octavia koguni 405 mm pikem, mistõttu viimane täie õigusega klass suuremat mõõtu auto tiitlit väärt on.

Kui eelmiste mudelipõlvkondade puhul olid Golfi ja Leoni telgede vahed võrdsed ning Octavial oli see number ainsana suurem, siis nüüd on uus IV põlvkonna Leon samuti pikemale põhjale toodud ning see kajastub tagaistmel, kus olud tunduvalt avaramad. Pakiruumi osas pole järelandmisi tehtud, see on nii Golfil kui Leonil 380 liitrine (universaalidest me veel ei räägi, sest uut Golf Varianti pole erinevalt Leon ST-st ja Octavia Combist veel esitletud). 40 cm pikem ja teistsuguse tagaosaga Octavia on siin muidugi klass omaette ning tema pakiruumi mahuks teatatakse koguni 600 liitrit (+10 võrreldes eelkäijaga).

Erinevused on ka autode kujustuses. Seatist on aeg-ajalt räägitud, et temast tahetakse VW kontsernis välja arendada midagi Alfa-Romeo sarnast FCA grupis ja nii on Leoni välimus võrreldes sõsaratega tunduvalt julgem – rääkigem me siis efektsetest tagatuledest või agressiivsest küljejoonest. Octavia on samas läbi aegade rõhunud praktilisusele ja nii järgib selle disain pigem rahulikku, võiks öelda et konservatiivset joont. Siiski saab kiita uue Octavia kupeelikult langevat küljejoont, mis välimuse eba-Octavialikult lennukaks muudab (ka universaal-Octavial torkab eelkõige silma just tagaosa).

 

Rooli taga on esmane tunne üsna sarnane, ehkki kohe saab siingi aimu, et Octavia on hoopis suurem auto. Erinevad ka sõiduomadused ning kui Leon on timmitud sportlikkuse suunas, siis Octavia sihib pigem mugavusele. Tõsi, RS-versioonid on tulekul ka uuest Octaviast ja võib kindel olla, et need saavad hoopis teistsuguse häälestuse.

Nuppe on salongis ajastule kohaselt vähe. Mõlemale autole on saadaval juba mitmetelt VW grupi mudelitelt tuttav digitaalne näidikuplokk, mille ülesehitus järgib nutitelefonidelt tuttavat loogikat ja ehkki esialgu kipub mõlemal menüüde rägastikku ära eksima, on sellega siiski üsna lihtne harjuda. Samasugune on ka automaatkasti elektriliselt lülitatav käigukang – või peaks pigem ütlema lüliti?

Üks-ühele pole elektroonikat siiski üle tõstetud, graafika on eri automarkidel erinev ning ühest autost teise hüpates tuleb üht-teist ümber harjutada. Kasvõi käivitusnupu asukoht – Škodal on see traditsiooniliselt roolisambal, Seatil aga keskkonsoolis. Erinevad ka roolirattad ning seega ka sealne nupurivi – ent kui nende asukohad-funktsioonid selged, on toimimisloogika üsna samasugune.

Mootorivalik on mõlemal juhul lai ning pärit kontserni mõõtmatust valikust. Uudisena on (või saavad olema) mõlemad mudelid nüüd valikus olema lisaks bensiini-, diisel- ja CNG-versioonidena ka tava- ja pistikhübriididena (viimane lubavat tänu 13 kWh akule ka kuni 60 km läbimist vaid elektri jõul).

Seati ja Škodat on ikka peetud odavamaks alternatiiviks Volkswagenile ja ehkki odavautodega pole tegemist ei Leoni ega Octavia puhul, on reaalsus selline, et Golfi hinnatasemest jäävad nende hinnanumbrid siiski märgatavalt allapoole. Leoni ja Octavia hinnakirju kõrvutades on mõlemal puhul baasmudeliks 6käigulise manuaalkasti ja 1,0liitrise TSI-bensiinimootoriga versioonid – Leonil Reference- ja Octavial Active-varustuses vastavalt 17 360 ja 17 900 eurose baashinnaga (sama mootori ja käigukastiga Life-varustuses Golfile kirjutatakse hinnalipikule koguni 19 830 eurot). Tõsi, et tegu uute mudelitega, siis ei pruugi reaalne pilt nii ilus olla, sest kõiki modifikatsioone reaalselt veel kätte ei saa.

Hinnakirjade kõrval tuleb aga korralikult läbi töötada ka varustuspaketid (Seatil hetkel 4, Škodal kolm), sest päris üks-ühest vastavust nende vahel ei ole.

Eeesti turul on kolmiku Golf-Octavia-Leon jõujooned aastatega selgelt välja kujunenud. Octavia on olnud korduvalt Eesti enimmüüdud mudel, Golf hoidnud viimastel aastatel kohta esikümne piirimail ning Leon jäänud mudelite TOPis kuskile 30.-40. koha kanti (teadmiseks – kogu tabel on umbes 300 rida pikk). Tänavu I poolaasta põhjal 4. kohta hoidev Octavia tahaks kindlasti esikohta tagasi, ent ka Leon ei lepi kindlasti oma senise positsiooniga. Ja ei tohi unustada ka tervele autoklassile nime andnud VW Golfi ennast – konkurents tuleb tihe ja põnev!

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid