Kuninglik proovisõit

Tõnu Ojala
01.05.2024
Dominik Kalamus

Uute autode pressiesitlustel on reeglina rivis ootel mitukümmend autot – erinevate jõuallikatega, erinevat värvi, erineva varustusega. Seekordsel esitlusel oli valik enam kui kesine, autosid oli vaid neli. Ent need neli Rolls-Royce´i maksid kokku julgelt üle 2 miljoni euro – ehk siis üle kahe korra enam kui paar nädalat varem esitletud rivi Volvo uusi elektriautosid EX30.

Mai alguses möödub 120 aastat päevast, mis Inglismaal Manchesteris said hotellis The Midland kokku kaks meest, Charles Stewart Rolls ja Frederick Henry Royce. Mis edasi sai, on juba nende nimede põhjal selge kõigile, kes autodest midagigi teavad – sündis nimeühend Rolls-Royce, mis automaailmas tänaseni luksuse absoluutset tippu tähistab.

Ehkki Rolls-Royce kuulub nüüdseks juba enam kui veerand sajandit BMW kontserni, pole vastupidiselt omaaegsetele kartustele Rolls-Roycedest lihtsalt luksuslikumaid BMWsid saanud. Ikka on tegu maailma legendaarseima automargiga, mille esindaja tänavale ilmuma järele vaatama sunnib ning telefonid taskust pildistamiseks välja toob.

2023. aasta oli Rolls-Royce´le senise 119 aasta pikkuse ajaloo edukaim, klientidele anti üle 6032 autot. Maailma mõistes on see muidugi täpes, aga väike tootmismaht on samas ka eesmärgiks – see mark peabki haruldaseks jääma. Suurimad turud seda marki autodele on Põhja-Ameerika ja Hiina. Kasvas ka Euroopa osakaal, kus tähtsaimaks turuks on endiselt Suurbritannia.

Eelmine aasta jäi viimasteks sellistele mudelitele nagu Wraith ja Dawn, tõi aga uue mudelina tootmisse 2022. aasta sügisel esitletud Spectre´i – Rolls-Royce´i esimese elektriauto. Sel autol tuleb end siiski alles tõestama asuda, täna teeb Rolls-Royce´i mudelivalikus ilma Cullinan, millele sekundeerivad Ghost ja Phantom.

Wraithi tootmise lõpp tähendas ühe ajastu lõppu – Rolls-Royce´i enda kinnitusel oli tegemist nende viimase V12-mootoriga kupeega ja sellele pandi lõpp 12 autost koosnenud eriseeriaga Black Badge Wraith Black Arrow Collection.

Kuid ehkki ka Rolls-Royce on nüüdseks välja hõiganud, et 2030. aastaks peaks ka nemad jääma tootma vaid elektriautosid, võetakse ometi niikaua viimast ka V12-lt – seda enam, et suur osa nende klientidest elavad nagunii piirkondades, kus CO2 numbrites järge ei aeta ja kütusekulust samuti ei hoolita.

Ei saa ka RR ilma maasturita...

Linnamaasturite ajal pole mingi ime, et ka Rolls-Royce sellest segmendist kuidagi mööda vaadata ei saanud. Ehkki esialgu oli kõhklusi, kas selle automargi omanikud luksusliku linnamaasturi ikka omaks võtavad, hajusid need kahtlused kiiresti ja nüüdseks on just Cullinan konkurentsitult enimmüüdud Rolls-Royce´i mudel.

Hiiglaslik Cullinan on osutunud ülimalt edukaks ja toonud Rolls-Royce´le ohtralt kliente, kes varem sellest automargist mööda vaadanud –  üle on tuldud nii Range Roveritelt kui G-klassi Mercedestelt, aga ka lähimalt rivaalilt Bentley Bentaygalt.

Päris maastikule Cullinan naljalt ei satu, siin on hoopis olulisem teadmine, et soovi korral oleks see võimalik. Teatavaid kompromisse (muidugi Rolls-Royce´i mõõtkavas) on siiski teha tulnud – geomeetri vastu ei saa ja nii peavad Cullinanis sõitjad arvestama, et nemad kulgevad üle teekonaruste veidi suurema õõtsumise saatel kui need, kes oma kilomeetreid Phantomis või Ghostis mõõdavad. Ilmselt kuulevad nemad ka oma V12 nurrumist nendest pisut sagedamini – aga see ongi kõrvadele puhas muusika!

Ise rooli? Miks ka mitte?

Kes ise autot juhtida tahab, siis sellele on parimaks valikuks Rolls-Royce´i mõõtkavas väike, „vaid“ 5,5 m pikkune Ghost (naljaga pooleks – tegu on Rolls-Royce´i baasmudeliga) ja seda eriti sportlikumas Black Badge-paketis.

Lisaks disainile erineb Black Badge tavamudelist ka tehniliselt – pisut lisavõimsust, muudatused vedrustues ja käigukasti seadetes, isegi häält teeb see auto veidi enam. Aga need on kõik detailid.

Teine Ghost – lisanimega Amber Roads – omab aga otsest seostka  meie kandiga. Nn põhjamaade kulla ehk merevaigu järgi endale nime saanud eriseeriat toodeti vaid 12 autot ja esitleti seda aasta tagasi Lätis. Merevaigust on inspireeritud nii värvivalik kui sisedetailid – alates salongivalgustusest, lõpetades iDrive´i merevaigust juhtnupuga armatuurlaual.

Kes endale sellist garaaži tahab, siis loomulikult müüdi neid kõik enne autode endi valmimist maha, aga nt veebruari lõpul võis Saksamaa kasutatud autode portaalidest ühe sellise leida – vaid 50 km läbisõiduga auto omanikuks võis saada pisut vähem kui 550 000 euroga.

See päris Rolls-Royce

Selleks „päris“ Rolls-Royce´ks, mis toob silme ette aastakümnete tagused kuninglikud limusiinid, on aga siiski Phantom. Tegu on esimese „BMW-aegse“ Rolls-Royce´ga, mis toodi välja juba 2003. aastal – ent sellised autod ongi ajatud.

Muidugi pole midagi valesti ka siis, kui ka Phantomi omanik ise rooli istuda otsustab, kuid selles autos tundub kohasem siiski tagaistmel istuda ja jätta esiistmed autojuhi ja turvamehe tarbeks. Just Phantom toob silme ette aastakümnete tagused klassikalised Rolls-Royce´d, „väikevennast“ Ghosti võib selles võtmes isegi veidi isikupäratuks (sorry, Rolls-Royce!) pidada.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid